Les også: Chameleon gjenfødtScott Genius har siden 2004 vært det sveitsiske merkets fanebærer til stisykling.Inntil nylig kunne Scott Genius kjøpes med både 29, 27,5 og 27,5+ dekk. For 2018 har sveitserne valgt å gjøre det enklere. Borte er nå en hel bråte med modeller med både 27,5+, 27,5 og 29-tommere. Nå er det helt lik ramme uansett om du velger å bruke 27,5 eller 29-tommers hjul. Dette fordi den reelle forskjellen mellom 27,5 x 2,8 tommers dekk og 29 x 2,6-tommers dekk er liten. Ved å snu på en brikke i demperopphenget endres krankhøyden slik at du kan bruke begge deler. Genius kommer i mange forskjellige varianter, fra den rimeligste aluminiumsversjonen og opp til toppmodellene i karbon. Toppmodellen Tuned stisykling som vi har testet, er spisset mot kompromissløs stisykling. Scott Genius Tuned kan kjøpes med enten 27,5 eller 29-tommer hjul. Vi testet sykkelen med både 27,5 og 29-hjul, med hovedvekt på 29-tommer-hjulene.  Det er ikke bare hjulstørrelsen som er verdt å snakke om med denne sykkelen. Viktigst av alt er at fjærraten er snudd på hodet. Med det nye demperopphenget skal følsomheten på små slag bli bedre, og dempingen skal bli mer progressiv mot slutten av vandringen. Scott har alltid hatt lav vekt som et av sine salgsargumenter, og karbonrammen skal veie imponerende 2249 gram, og har Boost-bredde. Genius har 150 millimeter vandring foran og bak, en relativt slak styrevinkel p. 65,5 grader, og en bratt setevinkel p. 75,3 grader. I tråd med moderne geometri, har den har også fått et lengre frontparti. Sykkelen leveres med 50 millimeter styreframspring, og de to toppmodellene Tuned og LT får den nye integrerte styre/fremspring-kombinasjonen fra Syncros, Hixon iC. Visuelt er det ganske utradisjonelt, men kombinasjonen veier bare 290 gram.  Vi testet nye Genius over flere dager på stier i Aosta-dalen. Det er en vesentlig forskjell fra den gamle versjonen. I klatringene sitter vi langt oppe og fremme på sykkelen. Twinloc-systemet hjelper til en viss grad på å heve sittestillingen opp og fram, men vi har fortsatt litt ambivalent forhold til kjørefølelsen man får ved å endre demperinnstillingene i fart. Den viktigste forskjellen fra eldre modeller av Genius, er at TwinLoc-bryteren er mindre nødvendig å bruke, fordi demperopphenget jobber utrolig mye bedre. Den nye rammen med leddet kjedestag bidrar til at sykkelen er følsom, men rolig over små slag fra røtter og steiner.              I klatringer og kupert terreng tar Genius nå små slag mye bedre, uten å slå gjennom vandringen. Dette er noe vi kjenner igjen fra den sporty stisykkelen Spark, som ble relansert i fjor. Der hvor vi tidligere nesten måtte jobbe oss rundt demperopphenget med TwinLoc-bryteren og ikke kjøre ideelt lufttrykk, fungerer det nå som vi mener det bør. Scott er et merke fra hjertet av alpene, og vi kan forstå at konseptet med TwinLoc har noe for seg når turene begynner med lange klatringer på grus og asfalt. Men til sykling i kupert terreng finner vi mindre bruk for TwinLoc nå som demperopphenget har blitt bedre. Til tross for mye vandring, klatrer sykkelen imponerende effektivt. Den lave vekten bidrar i stor grad til dette, men dette er en sykkel som er enormt inspirerende i kupert terreng, om man tar vandringsmengde og vinkler i betraktning. Grepet er enormt med 29-tommer dekk i 2,6-tommer bredde. Vårt testeksemplar var satt opp med Maxxis Rekon-dekk, men produksjonsmodellen vil ha Schwalbe Nobby Nic i samme bredde. Vi skal ikke legge oss opp i diskusjonen om det skal kalles pluss eller ikke, men etter å ha prøvd begge typer hjul på Genius, foretrekker vi 29. 29-er hjulene med 2,6-tommers dekk føles mer presise. De 2,8 tommer brede dekkene i 27,5-tommers diameter vandrer mer på stien, og til tross for økt grep mot underlaget, blir det litt upresist og ukontrollerbart når det går nedover, spesielt i høy fart.  Nedover er den nye modellen noe helt annet enn tidligere utgaver av Genius. Demperopphenget jobber p. en helt annen måte, og den litt ruskete, røffe følelsen fra tidligere generasjoner er byttet ut med smidighet, mykhet og trygghet. Sykkelen føles mye mer balansert, og spretter ikke rundt på stien. Kjedestagene på 436 millimeter er ikke av de korteste i denne klassen. Det går litt ut over lekenheten, men ikke mer enn at det er til å leve med. Noe må ofres for den gode dekk-klaringen. Fordelen er dog at sykkelen er stabil i høy fart, og på høyde med langt grovere sykler vi har prøvd. Dette til tross for at Scott fastholder at dette er en trailbike – altså stisykkel og ikke endurosykkel. Vi mener den helt fint kan brukes til sistnevnte også.  Scott har gjort betydelige og riktige forandringer med nye Genius. Det nye demperopphenget med leddet kjedestag og forandret fjærrate gjør at entusiasmen vår for Genius har økt mange hakk. Om du vil bruke den med 27,5 eller 29-tommer hjul er opp til deg, men Scott Genius er en sykkel som bør være på radaren din om du skal bytte ut stisykkelen i nær framtid. Les også: Ny Jekyll og Trigger fra Cannondale