fcukede knær

hallo,

har fått konstatert delvis eller helt avrevet fremre korsbånd...til daglig funker kneet fint, men ved stor vektbelasting kombinert med små vridninger blir det stikkende smertzen ei stund.

Må trolig gjennom operasjon i september/oktober etter bortimot 5 mnd venting. Hvem sa at helse-norge ikke funker...? Kan noen glede meg med å si at hele kommende sesong ikke går til helvete? Hvor raskt er det relalistisk å være på ski igjen etter en vellykket (forhåpentligvis) operasjon?

Og blir det så godt som nytt, evt hvilke forhåndsregler/hjelpemidler bør man bruke?

Noen med erfaringer fra samme situasjon?

done that.. Har ikke så mye til overs for det offentlige helsevesenet.

Mitt råd: ta operasjonen privat, betal det det koster, og du er forhåpentligvis klar til juletider ++.

MvhA

Du bør trene sinnsykt mye styrke i beina for å kompensere for svakere ligament.

Jeg skadet korsbåndet da jeg var 14 og sliter fortsatt litt av og til (22 år nå).

Her er øvelser som hjalp meg:

-Sittende lårpress
-Liggende lårpress
-Benpress
-Stå på vippebrett og få en person til å kaste medisinball til deg i forskjellige retninger
-Når du blir sterk nok, gå i marka, ulendt terreng aktiviserer masse støttemuskler
-Sykle
-Svøm

Sikkert glemt noe, men tenk muskler rundt kneet, få disse sterke nok!

Jeg skal sku ned DIN"en på mine bindinger.

Uansett om korsbåndet ditt er helt eller delvis avrevet vil kirurgen lage et nytt korsbånd. Dette gjøres ved å ta en del av senen nedenfor kneskåla eller en del av en sene på baksida av låret. Kirurgen borer en kanal gjennon legg og lårbein og fester denne sena der det gamle korsbåndet var. Som du kanskje skjønner tar det tid før dette gror ordentlig, og faktisk vil det nye korsbåndet bli gradvis svakere de første 6 ukene postoperativt. Etter dette vil det bli sterkere, og etter ca 12 mnd vil det bli så sterkt som det kan bli. Hvorfor er det viktig med trening dersom korsbåndet gror av seg selv? Det er 3 viktige faktorer innen korsbåndrehab; 1. Styrke 2. Bevegelighet 3. Stabilitet. For oss skikjørere er stabilitet svært viktig. Dette er fordi man ved skikjøring hele tiden bruker stabiliserende muskulatur i kneregionen til å holde kroppen i posisjon. Bevegelighet er lett å trene opp, og kommer ofte av seg selv. Styrke er også lett å trene opp igjen, men mange fysioterapeuter (noe du sikkert kommer til å gå til) er for dårlig til å trene stabilitet. Ettersom det nye korsbåndet aldri vil bli like bra som det gamle er det viktig å trene den stabiliserende muskulaturen slik at den kan assistere korsbåndet ved store belastninger. Dette gjør at du raskere kan komme deg tilbake på ski, samt at sjansen for ny avrivning (noe man IKKE vil ha) reduseres. Avslutningsvis vil jeg si at du må motivere deg for daglig trening (mest mulig variert) og være tolmodig, så kommer du deg i alle fall på Stryn neste sommer. Lykke til

Jeg kan fortelle litt om mine erfaringer etter at jeg røk korsbåndet i fjor høst. I tillegg til korsbåndet ble noe av menisken skadet. Etter mine erfaringer tar det tid å bygge opp full styrke igjen. Det er viktig å være tålmodig.
Jeg ble operert i slutten av januar med innsetting av sen fra baksiden av kneet og med opprydding av menisken. Jeg hadde da gått 3mnd uten å kunne bruke beinet. Muskelmassen var derfor veldig redusert. De første 2mnd etter op var hamstringsstedet bak kneet veldig sårt. Nå, 6mnd etter op, mangler jeg fortsatt mye styrke her. Jeg har trent mye hele tiden og fulgt de anbefalinger jeg har fått av fys. terapaut. Av ting jeg har trent er balansebrett, liggende knebøy, lårpress, framsteg/sidesteg, sykling, svømming, gåttt i fjellet med sekk, gått oppover/nedover ++

Legen min sa at styrken i det nye korsbåndet blir 80% av normal styrke og at full styrke er oppnådd etter ca 1år.

Jeg har syklet mye i sommer og løper også litt. Men jeg trener mest styrke.
Kneet føles brukbart men jeg kjenner det når jeg belaster det. Det verste er kanskje det psykologiske, at jeg er usikker på hvor mye det tåler.
Jeg kommer til å kjøre på med mye trening utover høsten og satser på å være skiklar til jul. Ønsker å være så bra trent som mulig før jeg begynner.
Lykke til!

takk for bra svar folkens.

virker bare så rart at d skal ta så lang tid med rehab når kneet ikke volder større problemer før operasjonen. Skaden skjedde i april/mai. har d noe å si at det går 5-6 mnd før det blir operert?

Nå trener jeg mye og ofte, tung styrke i bein med jevne mellomrom, og har ikke hatt nevneverdige smerter.

er enig i sistemanns vurdering av den psykologiske skaden...er IKKE spes keen på å gå gjennom dette en gang til...

Stå på! Har vært gjennom det samme. Jeg kan faktisk ikke løpe mer, men ski og sykkel går greit. Føler smerte ved noen anledninger. Så mine skidager er kortet ned til maks 5 timer pr. økt. Jeg opererte i mai 99 og sto ikke ski før april 2000.
Tenk mer på beveglighet en ren styrke. Jeg syklet på ergometer sykkel hver dag før operasjonen for å hlode det så smidig som mulig.
Lykke til

Fortsett med å trene så mye du kan før operasjonen. Det har du veldig mye igjen for når du skal begynne opptrening etterpå. Da tenker jeg på rettlinja bevegelser som trener opp musklene i beinet. Opptreningsperioden etter op. vil da gå lettere.

Men det er ikke dermed sagt at tida fra op. til du er "bra" vil gå fortere. Etter op. vil du gå 2-3mnd med bare lette øvelser. Sår og sener må gro seg sterke. Dette tar tid og det er viktig å være tålmodig.
Stå på!

 
Annonse
Annonse
Annonse