Whiteout 23.10.04

Norrønas nye Whiteout-linje er ute.

På http:/www.whiteout.biz kan du få en sniktitt. Visstnok hele 98 produkter de kommer med.

Jeg synes ikke designet er særlig nytenkende eller spennende, men på den tekniske sida skal de være langt framme (mener de selv i hvert fall).

Ville vært spennende om de kunne ta opp kampen med merker som Arc"teryx, Patagonia, NorthFace, Marmot, Mammut, Peak og andre.

Så langt er Norrøna et godt stykke bak sin norske konkurrent, Bergans, både i omsetning og resultat.

...og du er betalt av hvem sa du?

Er ikke betalt av noen, jeg, og slett ikke Norrøna, har ikke et eneste plagg fra de heller.

Men synes det er morsomt med stæsh og det er jo interessant å se om et norsk firma kan konkurrere i denne divisjonen.

Personlig synes Jeg Arc"teryx lager veldig spennende ting som også ser bra ut, mens Patagonia kommer som en god nr. 2. Det betyr selvsagt ikke at utstyr fra Marmot, North Face, Mountain Hardware, Norrøna, Bergangs m.fl. er dårlige saker, men de to første har noe ekstra, som i rettferdighetens navn antagelig handler mest om branding.

Men det er jo ikke uviktig i 2004. Whiteout ser da også ut til å satse mye på merkevarebygging, blant gjennom Unite-systemet sitt.

alle de merkene du ramser opp der er jo nerdemerker, noe som også Norrøna er.

Med Whiteout prøver de vel å kvitte seg med dette NTNU-teliss-goretex stempelet!
Altså er ikke de merkene du nevner lenger direkte konkurrenter, med Whiteout beveger Norrøna seg inn i et nytt segment, nemlig jibbe- og frikjørings- markedet, eller, de jakter på de kule gutta!

Dette går vel mest på design.Tviler på at de utvikler en kolleksjon med dårlig kvalitet, men, tror ikke du vil se en Mt Everest ekspedisjon ikledd Whiteout-klær...

skjønner du ingenting du?

grunnen til at disse merkene er "nerdeklær" er at de kule gutta brukte klærne på et tidligere tidspunkt. så selvfølgelig vil norrøna med whiteout ha tak i de kuleste gutta! det betyr jo at man om ti-tolv år selger pallevis med klær til nerdene, selv om dagens kule gutter da har lagt skiene på hylla og lufter bikkja langs gangstien på søndagene i stedet.

det er langt flere som trenger klær enn de som kan klassifiseres som kule, skjønner du. pengene ligger i hos de som er "in" akkurat nå, men hos de som oppdager hva som er kult og prøver å skaffe seg stashet neste vinter i stedet. de er det nemlig mange, mange flere av!

forresten, hvorfor skulle det være slik at nerder og ntnu-folk ikke skal bruke bra utstyr? utstyr er bra eller dårlig i kraft av sine egenskaper, ikke i kraft av hvem som bruker det!

alle som har sett plaggene til whiteout under utvikling de siste årene, (-brukt av bl.a Torky og Frode G.) har sikkert sett at fancy form endelig follows function. Bildene som er lagt ut til nå er dølle i forhold til det som ser ut til å komme. Pris derimot..... -blir spennende.

At Whiteout ikke er i det såkalte nerdesegmentet er neppe riktig. De legger vekt på tekniske løsninger og de utvalgte forhandlerne er også typisk for de som med tungt bruk (eller later som).

Samtidig prøver de vel å være noe freshere, noe strammere og noe mer internasjonale enn Norrøna og de historisk usexy søppellsekk-jakkene som folket strammer til ordentlig godt i livet.

Prisene blir vel på linje med Arc"teryx og Patagonia tenker jeg. Et innkjøp hvert skuddår med andre ord.

PS! Er ikke Torky Norrønakjører, og ikke i Whiteout?

du har tydeligvis ikke skjønt en puck av det jeg skrev, og jeg skjønner ikke en halv puck av det du babbler om... orker ikke lese det en gang til for å prøve å tyde det heller...
men, tvi tvi!

word, jo! jeg som trodde JEG var schizo..

håper han trend analytic skriver en bok en dag, kunne blitt interessant lesing.

Dette er uansett ett forbanna nerdeforum.
Bytt ut GoreTex med Ram og TwinTip med MB, det er ikke mye forskjell. Sjelden har jeg sett så mye diskusjon om utstyr og så lite prat om opplevelsen.

Dette er helt på siden, av Whiteout, som sikkert blir veldig bra klær, men dyrt som ett helvete,

hørte og så selv grønvold reklamere og forklare om whiteout. Nå var det bare røldal kolleksjonen, og den var ikke veldig jibbe-inspirerte(heldigvis), det var ganske enkle klær, med lite detaljer. Grønvold sa og at disse skulle være billige, i motsetning til andre norrøna klær, som er overprisa deluxe.

Torky kjører for Norrøna ja..

så det er bare å glede seg, p98. første kapittel skal handle om hvordan folk ikke forstår sine egne uttalelser, og derfor ikke skjønner hva andre svarer...

derfor en enkelt forklaring til jo:

du skriver selv at "alle de merkene du ramser opp der er jo nerdemerker, noe som også Norrøna er. Med Whiteout prøver de vel å kvitte seg med dette NTNU-teliss-goretex stempelet!"

en uttalelse som dette fortjener vel å bli tatt seriøst, eller hva? akkurat som at sportsbutikkene IKKE tjener mesteparten av pengene sine på fatskis som de selger til de "kule gutta", så tjener heller ikke norrøna store penger på disse folka. pengene ligger hos de store massene, familiene og helgekjørerne med feit lommebok. - spør enhver sportsbutikk, og de vil fortelle deg at for hver kul fyr som kommer inn og kjøper et par seth pistol, så kommer det sju familiefedre inn og kjøper brett eller ski til poden og ny jakke til kona, pluss åtte studenter fra ntnu som skal være en helg på oppdal i løpet av vinteren og trenger nye staver. regnestykket gir seg selv.

MEN, siden familiefolka og nerdene er litt tregere i oppfattelsen enn de aller kuleste, så bruker de lenger tid på å finne ut hva som er "fett" når det gjelder ski, klær og utstyr. poenget er at når de endelig har skjønt det, er det uendelig mye mer penger for f.eks norrøna å tjene på disse folka enn på "de kule".

som du sier, jo, vil nok norrøna prøve å få et fotfeste i den delen av markedet som driver med "den nye skikjøringa" (som snart er ti år gammel). det er vel relativt klart at whiteout neppe vil bli brukt på everest, det er vi enige om. men betyr det at det er ukult eller nerdete å klatre opp verdens høyeste fjell?

dessuten betaler vel nerdene som skal opp på verdens tak neppe klærne sine selv...

det viktigste i farta: whiteout blir sikkert bra det!

enkle tekniske løsninger, ikke overdrevet mye staffasje, og forhåpnetligvis litt bra design (passform og utseende) - joda!

Må bare understreke trend analytics poeng med at det er hos (oss) "nerdene" businessen ligger. Hvis produsentene liksom skal tjene masse gryn på "de kule", hvorfor i hule driver de og GIR BORT stæshet til dem da??

Enten så er det Norrøna/Whiteout og resten av utsyrsprodusentene som ikke skjønner tegninga, eller så er det du, jo...

det der var det mer sving over. Les ditt første innlegg på nytt. Det var så rotete og uoversiktelig som bare en oter på morfin kan klare å lage. Lykke til med boka. Få med litt om maslows behovspyramide også, så blir det bra.

det skulle jeg likt å se! finfint uttrykk, det må jeg huske...

forøvrig, p98, vil jeg bare presisere at behovspyramiden ikke vil bli omtalt i boka - med mindre pyramiden viser seg å være et digert, kjegleformet fjell dekket av pudder!

da kan jeg traske opp og lage 11-tall ned igjen i de nye (og kule/nerdete?) whiteout-klærne mine!

dette var bedre forklart trend a. skjønner hva du mener!

MEN, føler fortsatt ikke at du helt har forstått hva JEG mener!

hvor pengene ligger er greit, enig! (jeg snakket vel egentlig aldri om det, men..)

det jeg mente var:
de merkene som ble nevnt i innlegget over meg var merkenavn som står for meget bra kvalitet, fornuftige løsninger og stive priser!
I denne kategorien plasserer jeg også Norrøna (som fortsatt eksisterer og vil fortsatt produsere klær med labelen Norrøna paralelt med Whiteout). Altså, Norrøna vil konkurrere med de nevnte merkene!

Derimot, (og dette er slik jeg tror de tenker rundt idébordet hos Norrøna) med Whiteout skal de gå inn i et nytt marked, altså alt som omhandler New School (ski + SNOWBOARD, JA, TENK DET!!), hvor de ikke har vært i nærheten av å være de siste årene! For å få til dette, må de lables under et annet navn fordi folk i dette segmentet har helt feil assosiasjoner med merkenavnet Norrøna.

Familiefaren fra NTNU som lufter kona i grøftekanten med unger som ikke vil ha Seth Pistols men som kjøper staver til kona som ville ha ny jakke, ja han kjøper sikkert en klassisk Norrøna jakke, i "ækt pustanjes gåår tæks". Eller, han kan kjøpe hva han vil, det er ikke poenget her!

Whiteout vil inn dit HH har greid å havne, hvor Burton har dominert og tjent fett i mange år, hvor Oakley begynner å få et navn, og hvor en drøss med andre merker kravler til seg sin plass ved å sponse nye kids opp og ned. Norrøna vil komme inn på denne banen også, for kronene ruller der også! Et hop et voilà: der ble Whiteout skapt!

Dette var det jeg mente, uro ble skapt i noen hoder som sikkert følte seg truffet da ja kom til å skrive "nerd" og Norrøna i samme setning. Beklager det, men mange vil nok nikke og smile litt, hihi!

Sånn, nå orker jeg ikke utdype meg mer, denne diskusjonen har allerede fått for mye oppmerksomhet. jeg har vel litt for god tid nå om dagen, overasket over at jeg orker bry meg...

smile

Mulig jeg har misforstått, men utfra hva de skriver under om sine egne produkter legger de vesentlig mer vekt på tekniske løsninger enn andre merker innenfor snowboard/new school-segmentet. Lenge siden jeg har sett makan til opphopning av techie buzzword:

Seamless 4mm water resistand YKK zips, moisture managing bi-component meshes, super soft and durable polyeseter microfiber chin guards and collars, the newest Gore-Tex Softshell brushed 3-layer fabric and the ultra bomber and breathable XRC pants....."

At disse materialvalgene skal gi noenlunde billige og gatesmarte klær i store volum har jeg fremdeles vondt for å forstå, men at de ønsker å nå tidligere og velfødde NTNU-studenter med snowboardbarn eller selv er i midtlivskrise? Ja, kanskje wink

Fy faen for en sinnsyk diskusjon.

 
Annonse
Annonse
Annonse