Scooter til fjells?

På oppfordring startes herved en streng om scooterbruk i fjellet. Hva synes folk? Bør vi åpne opp for friere motorisert ferdsel i fjellet, eller må vi fortsette å svette og blø for hver høydemeter? Jeg er ikke scooterfan, selv om det jo unektelig er gøy. Men hva synes dere?

..enn det finns scooterharrys. Trur gærningan - som innbille seg at dem e go pga feite planka og rosa plast, og deretter setter utfor klippe/ går på hodet i bigjumpen - tar meir plass på sykehusan enn harryan som skade seg på scooter. Det e ikkje så mange av dem, men dem gir jo litt meir lyd fra seg da. Eg trur faktisk at hvis man IKKE ska "liberalisere" (les: legge til rette for denne aktiviteten) regelverket, så må man rett og slett forby kjøp av nye scootere i Vinje, Gol, Tydal etc. For nye scootere det kjøpe dem uansett om dem har lovlige løype å kjøre i eller ikkje.. Faktum e at NORMAL scooterkjøring ikkje e så miljøfiendtlig som den harde kjerne innen naturfantastan trur. Man skremme dyrelivet like lett om man ferdes på ski, faktisk. Men så har du dem som gir F og svinkjøre, ja dem bråke jo. Tjah. Forbud mot scootera som overstiger ei viss descibel-grense kunne jo være nåkka..

men vi har en majoritet som ikke synes det er ålreit. fjellet brukes faktisk ikke av bare ski/snowboardkjørere og scooterkjørere.
men det hadde vært jævli fett å kjørt på topptur med skuter.

Motorisert ferdsel i utmark bør av mange gode grunner holdes på et minimum i norske fjell. Men gøy javist- helikopter enda gøyere. Små fly og skjerm gøyest og lovlig hehe

..hvis det e at det e "motorisert" som e det stygge ordet her, skal eg gi nån andre fiffige eksempla, men ikkje no for no e det landskamp..

Vi hat hytte på et av dem mest utsatte stean i trøndelag når det gjeld scooter kjøring, jeg synes det er greit, og jævlig kult, men når vi drar oppi fjelle i påska for å se et fint "landskap" og vi ser snø som e ned kjørt av scooter spor overalt, så ødlegg det litt.
Har itj så my å si for mæ, scooter e jævlig tøft, bare scooter kjørere ikke kjører opp all puddern min

De kunne jo legaliserte innen visse områder som da ikke hadde så veldig rikt dyreliv fra før eller noe sånt som de miljøfolka bryr seg så mye om. Om man skremmer noen dyr, hva gjør vel det mener jeg? Jeg er blitt skremt av elg selv.. Det finnes jo nok av plass i Norge hvis man bare hadde tatt litt mer hensyn til hytter osv. Ellers så er jo muligheten for topptur med Scooter på Svalbard da. Der man tar scooteren opp på toppen og lar den skli ned en renne, hvor man kjører parallellrennen ned etterpå... Viva la Svalbard

Egentlig gir jeg faen om scooter er lov eller ikke. Vi bruker det en del siden vi har to scootere i familien. Det er utorlig digg hvis man skal innover fjellet å kjøre så kan man ta scooter fremfor å gå i flere timer. Da får man kjørt mange flere turer og det er jo bra. Desuten er det ikke så nøye om det er lovlig eller ikke. Purken har bare møkkflaks de gangene de klarer å ta noen. Det er jo noen scooter sjåfører som gjør mange dumme ting og blir tatt av den grunnen.

halve moroa ved å gå topptur er jo nettopp å gå opp og så renne ned.
Å bruke scooter opp og renne ned gjør at man mister litt av den "gode" følesen mener jeg. I tillegg blir jo man veldig god form av det av å gå opp.

De som vil bruke scooter til topptur bør dra til svalbard.

Scooterpolitikken i Norge er rett og slett tragisk. Hele våren, sommeren og høsten kan man kjøre så my bil man vil innover alle slags mulige traktor / sæterveier som fører dem langt inn i fjellene. Disse får man kjøre på om man eier dem og har dokumentert at man virkelig må kjøre scooter der. Så har man de offentlige veien som fører seg innover fjellene. Dette blir automatisk omregulert til utmark så fort det kommer snø på den og da er det plutselig ulovlig å kjøre der hverken med bil eller scooter. Eller ATV for den del. Hadde denne veien som ligger under snøen (den er der fremdeles) ikke hatt disse omreguleringslovene på seg hadde det vært fullt mulig å kjørt scooter, om ikke opp på alle fjelltoppene, til foten av disse fjellene og for så å haike opp. Men dag ei. Selv kommer en ny racing scooter til meg om ei uke å jeg kommer i alle fall ikke til å føye meg for lovverket. Scooter spor er like stygt som skispor!

Når du tar deg tid til å bruke en hel dag på ei linje er den som regel så bratt at du ikke kommer til med scooter. Poenget er at du kommer deg innover fjellet. Jeg hater langrenn. Dessuten for du gått flere turer opp siden du sparer tid på transport. Ta for rksempel et sted vi kjører. Det er 13 km fra nærmeste vei. Da drar vi innover med scooter og går opp på toppen og vi får mange turer

I de siste årene har frikjøring blitt relatert til helikopter og scooterbruk. Vi ser at de største stjernene invaderer fjellene med motoriserte hjelpemidler på de fleste skifilmer. Dette gjør kanskje at mange synes det er "kult" med scooter og helikopter til toppturbruk. Det er en lite heldig utvikling. Stillheten og følelsen av å være i urørt terreng er en av grunnverdiene til friluftslivet. Dette ødelegges av overdreven scooterbruk. Den støyer og lager merker i naturen. Når scooteren brukes til lek i fjellsidene er det svært egoistisk og meningsløst. Motorisert ferdsel i fjellet bør være for redningaksjoner, bevegelseshemmede og kanskje som hjelp til forvaltning av naturen. Vis hensyn og bruk fellene. Opplevelsen blir mye større uten scooteren.

Hjemme er det scooter miljø. Før var det lovlig å kjøre på brøyta veier. Da holdt de fleste seg der mest mulig. Nå er det forbudt å kjøre på veien derfor kjører de bare i skogen. Der er staten sin skyld at det er så mye kjøring i skogen. I Sverige har man scooter løyper der det er kontrolerte forhold. Folk som har vedtatt de lovene skulle hatt ei pumphagle opp i kjeften så skulle man trekt av. Det fine er at det ikke blir noe gris for de har ikke noe mellom øra uansett. Desuten skal de frede litt av skogen min nå fordi det er så fint der det er så dumt. For ikke å prate om de som skal ha 70 i fartsgrense overalt. Det skulle vært offentlig henging av alle disse.

Ps: Gammern jeg tror jeg skal ta holde følge med deg på tur

Registrerer en del lavpannede innlegg med innhold som at "de som er mot scooter bør skytes!" Jadda! Litt vel mye sniffing av totaktsbensin? Å tro at løyper eliminerer ulovlig kjøring er mer utopisk enn å tro på julenissen. I Norge har vi allemannsrett i naturen. En scooter i 100 km og 100 db på vei innover fjellet begrenser naturopplevelsen til de som ikke bruker scooter, for ikke å snakke om negativ miljøeffekt. Det hele koker vel ned til et spørsmål om egoisme. Er det din rett å bråke så mye du vil og ta deg til rette for at du skal komme deg dit du vil i naturen, eller skal hensynet til naturen settes først???

Helt enig i mye av det du sier der, men du kan ikke være uenig i at det har blitt mer scooter kjøring i utmark etter at det ble forbudt å kjøre på veien. Hjemme har de brukt flere 100.000 kr på å leie helikopter å fly for å ta ulovlig scooterkjøring, men de tar ingen. Jeg vet ikke jeg men slike ting bråker og forurenser det også. Jeg tror heller ikke scooterløyper hadde fått slutt på all ulovlig scooterkjøring, men det kunne begrensa en del. Bestemuttern er foresten veldig glad for at vi lager scooterspor rundt der vi bor siden hun da får fine spor å gå på ski i. Jeg regner også med at du er enig at noen politikkere skulle det vært skuddpremie på.

punktum.

Hvor går grensen for tilgjengelighet spør nå jeg. Og hvor mye er man villig til å tilrettelegge før det ødelegger opplevelsen? Hvis man synes det er greit å fylle opp fjellet med motorstøy og allverdens skrullinger for å gjøre opplevelsen tilgjengelig - hvilken opplevelse er man da ute etter? Hva slags offpiste er det når man kjører i kø? Når alle kan ta seg opp til ethvert fjell på hver sin scooter eller helikopter. Er det ikke like greit å bare bygge heiser på hvert et jævla fjell, ja og kanskje like godt preppe hele driten med det samme.

er personleg sterkt i mot fri skuterferdsel i norsk skog og fjell. eg ser korleis dette må vere gøy men synest alikevel at det er noke jævla drit å bli forbikjørt av en skuter når eg slit meg fram per eiga maskin. dette er nok ikkje niko særleg godt argument og det einaste gode er at det ikkje er særleg miljø vennleg og det stinkar moped og fanskap av driten. eg kann unektleg snakke pisss om skuterar i timar, men kan heller ikkje nekte på at eg truleg hadde vore av motsatt oppfatning dersom eg hadde prøvd å blåse avgårde i 130 gjennom småskogen sjølv.

konklusjon viss vi forbyr dette kjøyretøyet fulstendig og samtidig likviderar samtlige men forkjærleik til det er vi kvitt problemet, ingen vil kunne friste oss til å meine det eine eller det andre.

Er enig i det è sier og alt det der, men litt av problemet nå er at det er blitt forbudt å kjøre på vei. Da er det like greit å kjøre utenfor veien. Siden den ikke kan brukes på vei er det ingen som gidder å ha skilter. (ergo politiet kan ikke identifisere de som kjører ulovlig) Dette gir lovløse tilstander. Det er ikke lett for politiet som ikke kan håndtere en scooter i det hele tatt å følge en scooter med 140 hk. Så skal vi få litt orden på denne kjøringen må forhold legges tilrette. Tenk så perfekt om både ski og scooter entusiaster kunne bært frukter ut av et samspill. Se for deg scooter løype fra Oslo til Geilo( når det er nok snø. Da hadde mange reist på lengre turer fremfor å kjøre frem og til bake på et lite område. Det fungerer jo i Sverige samtidig som at mange reiser til Sverige for å gjøre dette

Storveies! Alle fjell mellom Oslo og Geilo kunne vært åpen for alle som liker motorsport, og skisport, og annen morro. Det kunne vært crossløyper for motorsykler og SUV, landingsstriper for småfly og helikopter, kiosker, bensinstasjondepot, heis til de vanskeligst tilgjengelige toppene, ja vi kunne også bygd tak over hele fjellheimen så kunne de som ikke liker å være ute når det er dårlig vær også fått være med Si fra når du har våknet og kravler ut av din egen lille verden.

Det er så absolutt plass nok til alle interesser, bare man regulerer litt med hodet slik bl.a. svenskene har gjort. Eksempel: I Colorado har de avsatt store områder hvor man kan gjøre så mye scooter man bare gidder, men de har også enorme deler hvor motorisert ferdsel er forbudt. Og vet du hva? DETTE RESPEKTERES 100%!!!! Se bare på Vail Pass, hvor scooterkjøring er forbudt på den ene siden av veien, mens det er fullt lovlig på den andre siden. Resultatet er tusenvis av scootere i aksjon på den lovlige siden, og ikke ET ENESTE scooterspor på den andre siden. Der kan toppturfolka legge i vei i fred og ro uten å verken møte eller høre scootere. Det handler bare om å regulere enkelte områder, så er man kvitt all den ulovlige kjøringen. Sveitserne har gjort det samme med heliskiing og avsatt enkelte områder akkurat for dette formålet. Da vet nemlig toppturfolka at de kan risikere å høre et helikopter dersom de går akkurat der. Eller de kan få gå i fred og ro på en av de 7,1 millioner andre fjelltoppene ellers i landet. Det samme kunne vi ha gjort i Norge dersom myndighetene var litt smarte, men det sitter nok litt for mange venstreradikalere ved makta til at vi kan få til noe slikt enda. Tenk bare på Lyngen-halvøya som består av nesten 3000 kvadratkilometer solid og lite turvennlig granitt. 200 dekar til heliskiing og scooter, og 2800 dekar til toppturfolka. Og alle var strålende fornøyde. Bortsett fra de trangsynte mikrohjernene som fortsatt forlanger enerett på bruk av norsk natur, fortrinnsvis iført røde anorakker med DNT-logo.

 
Annonse
Annonse
Annonse