Beinhinnebetennelse

Noen som har noen tips til hvordan man kan bli fort bra? Klarer ikke ha på meg alpinstøvelen... Er åksugen...

Fikk et tips om at det gikk an å legge på kålblader... hehe. Det er vel verdt forsøket.

Voltarene krem hjelper.

Ellers er kjukkere pløser forebyggende.

Er det strømper?

stikk til legen, forklar problemet, klag litt få brexidol eller noe lignende betennelsesdempende og ta det rolig litt tid. kortison vil også virke, men er litt sketchy for det virker smertestillende også, og dermed kan du gjøre ting verre uten at kroppen får sagt fra..

Pløser, tunger kall det hva du vil.

Skal høre med legen min.. Men hun har ikke stålpeilig på dette. Tenkte det var bedre å høre med noen som hadde slitt med det samme problemet.

Har selv hatt problemet. For meg hjalp det å være påpasselig med bruk av skotøy. Var viktig å bruke gode sko til trening og hverdags. (løpesko etc)Og ikke minst passe på underlaget. Variere dette og ikke løpe på asfalt, hardt underlag. Trykkebølgebehandling er også meget effektivt mot beinhinnebetennelse hvis du har dette kronisk....dette er en forholdsvis ny behandlingsmetode som utføres ved de fleste sykehus i Norge. Har prøvd Brexidol og betennelsesdempende kremer. Dette kan hjelpe hvis du ikke har det kronisk...Er det kronisk vil det sannsynligvis kun fungere for en kort periode. siste tips. Det kan hende at du har fått problemet pga en feilstilling i foten din (er vanlig...). Hvis du går til en ortoped kan han se på føttene dine og eventuellt lage en spesialsåle til deg som kan kurer problemet...lykke til

Ro, kvile & godt humør !

Rehband sine sider. De selger produkter både for forebygging og rehabilitering. http://www.rehband.se/

Jeg var hos ortoped i forrige uke! og fått forklart dette inngående:

Dersom du har feil på benstilling/fot kan man få behinnebetennelse på leggen, mellom muskel og ben bak leggbenet. I disse tilfellene vil det hjelpe med en ordentlig såle som støtter opp vil avlaste/hindre at trykk oppstår. Det er visst nok denne formen hvor man kan være utsatt for å utvikle kronisk betennelsestilstand ettersom man også er utsatt ved hard gange og løping. Løping er ikke å anbefale.

Dersom man får vondt fremme på leggbenet skyldes dette trykk fra støvelen. Særlig utsatt dersom du kjører hardt og/eller hopper mye. Dersom du ikke kjører hele året er muligheten for å utvikle en kronisk betennelsestilstand liten. Dersom man har fått denne tilstanden skal man være forsiktig med løping. En hard støvel med lite flex er ikke å anbefale. I dette tilfelle kan man få støpt leggskinner i karbon/kevlar og som avlaster støtet/trykket. Med slikt innlegg vil man ikke få trykk i det heletatt på leggen. For midlertidig å avhjelpe dette kan man ta betennelseshemmende middel f.eks Voltaren som også er smertelindrende. Finnes også i tablettform, men er reseptbelagt.

For støp av leggskinne kan man ta kontakt med idrettsklinikken se och.no. Pris for leggskinne er ca. 2 500/2700. Da tas det gispavstøpning av leggen, osv.

For innleggssåler; som kan brukes i alt av sko; også skistøvlene; ca. 1700 kr.

Jeg sliter også en del med vondt i leggene og det kommer etter masse hopping. I det siste har jeg funnet en greie som hjelper masse. Etter endt skidag tar du deg en tur i dusjen. I tillegg til å vaske kroppen tar du dusjhodet og spyler rett på leggene. Ca et halv minutt til et minutt med varmt vann, og så halv minutt til minutt med kaldt vann. (Så kaldt du orker.) Gjenta dette endel ganger. Jeg våkner hvert fall opp dagen etter med mye mindre vondt i leggene. Kjenner det fortsatt litt, men det går helt fint å kjøre ski. Bruker også noe som heter Eis- Gel på skinnleggen... Ikke fullt så bra effekt, men i kombinasjon med dusjinga er det gull.

er å finne ut hva som er årsaken til betennelsen. Det er enten feil beinstilling (tråkker skjeivt og overbelaster) og/eller stram musklatur.

Få sjekket opp hvordan du tråkker ned på foten, og kom deg til en massør som myker opp musklaturen i leggene. Da forsvinner betennelsen.

Brexidol funker bra for en helg da du bli "bedøvet", men på lenger sikt må du ta tak i årsaken til betennelsen

Takk for mange nyttige tips! Leggen er litt bedre i dag.. Kanskje det blir skidåkning i helga. Jeg har fått betennelse på grunn av støvlene og litt for mye hopping... Tror det er best å ta det med ro til det har blitt bedre. Kronisk betennelse vil jeg ikke ha.

Ikke så lenge til påske! Da skal jeg være klar som f..

Hilsen

er å stretche skikkelig både för og etter endt skidag. Mye av problemene kommer med dårlig blodsirkulasjon grunnet stiv leggmuskulatur. Har hatt samme problem selv, men det er blitt mye bedre etter at jeg startet med litt stretching. Det ruler ikke så mye å stå å stretche för en skidag men å slippe å ha vondt etter hver eneste landing er vel värt det.

mye sagt her... men en annen ting: om du ikke tar tak i problemet med en gang, kommer det bare til å utvikle seg. Og det hjelper somoftest ikke bare å ta det med ro ei stund. du må finne grunnen til at smertene oppstår, og begynne å korrigere. Det skal heller ikke mye til for at smertene blir kroniske...

så vær forsiktig. ta et pauseopphold, stikk til fysioterapeut (for å sjekke om feilstillinger i beina osv) og i mellom tiden tren styrke og balanse... viktig og funker bra!

hadde problemet selv, etter for mye løping. Fysioterapeuten min viste meg en taping man kunne gjøre for å minske belastningen på området som er betent. det, gode sko og tålmodighet (mindre action enn før) hjalp, så kvitt faenskapen nå

 
Annonse
Annonse
Annonse