Feilmonterte bindinger

Hei, 
Kjøpte for en uke tilbake Black Crows Camox med Marker Griffon 13 på XXL sandvika. Jeg sa jeg ønsket at bindingene skulle bli montert all mountain som jeg mener er 2cm bak midtpunktet, men da jeg hentet skiene så jeg at disse var montert midstilt, det kan også se ut som om de er montert litt lenger oppe enn midstilt, men kan være at de bare ser sånn ut da de er tykkere på framsiden enn baksiden. 

Hva synes dere jeg skal gjøre? Har det noe og si at de er montert litt lenger framme på skiene? jeg føler jeg egentlig ikke har behov for midstilte bindinger da jeg aldri hopper eller jibber, skiene skal hovedsaklig brukes til offpiste og on piste kjøring. Jeg erger meg litt for at de bare skal montere de på nytt da dette er deres feil og ikke min, og det er kjipt med ekstra hull i skia når man har betalt så mye for nytt utstyr. Har ekstra hull egentlig noe å si for levetid/ kjøreegenskaper?

Midtstilte bindinger på de skiene er bare dustete, spør du meg..

jeg ville ha krevd at de enten monterer bindingene riktig på et nytt skipar, eller pengene tilbake. Evnt at de monterer de om på de samme skia, mot at du får refundert deler av kjøpssummen. 

Sikker på begrepsbruken her? Snakker vi om midtstilt, dvs midt på skia, eller snakker vi om anbefalt midt støvel?

Det er veldig snodig om de har midtmontert denne skia- jeg synes faktisk minus 2 høres langt fram ut også. Ser at fri flyt testet den på minus 6.

Er den imidlertid montert feil, da skal du kreve ny ski eller grundig prisavslag. Svekkelsen av skia pga flere hull har så lite å si at du ikke vil merke det, men om du skal selge skia videre vil den ha betydelig lavere annenhåndsverdi, dette pga færre muligheter til å flytte bindingen etter egen preferanse.

Har opplevd feilmonteringer flere ganger. Heldigvis har butikkene aldri nølt med å ordne opp. 

Hei, jeg har et lignende spørsmål så hiver meg på her. 

Kjøpte nylig Black Crows Camox Freebird med NTN freedom. Det viser seg XXL har montert skruene for "support plate" 1 cm fremfor "ski center mark". Ved Mondo 28.0 Tx Pro leser jeg av malen at denne skulle vært 1 cm bak "ski center mark", men kan hende jeg tar helt feil.
Mener ikke å kuppe tråden, men håper noen kunnskapsrike medlemmer kan hjelpe oss begge. 

Enig med Bærnt, sikker på at vi ikke roter litt? True center, boot center, osv?
Anbefalt montering -2cm høres veldig rart ut til å være black crows? Til og med juniorski har monteringspunkt lenger bak en dette. Normalt ser man gjerne fra -5cm til -9cm, avhengig av hvilken produsent. Det finnes folk som liker denne setup, f.eks Eric Pollard står -2cm, men han designer helt andre type ski en Black Crows. Tror ikke Black crows marker på skiene sine  hvor senterlinjen engang pga skiene? Men kan ta feil.
1)Mål skiene dine fra tip til tupp. Lengde / 2 = true center av skien (dvs midtmontert).
2)Finn fram skiskoene dine, se på helen din. Der står det et mm-mål, f.eks 320. Det er lengden mellom front og bakdel av bindingene dine. Lengde / 2 = boot center. Finn ut hvilket punkt boot center av støvel er på skien, når støvel står i binding (ofte markert med en strek på nede på støvel) 
3)Se om du kan finne noe som indikerer Black Crows anbefaling av boot center, enten en linje eller et merke på sidene av skien. Hvis dette punket er det samme punket som punkt 2, er alt i orden=)

4) Er ikke punkt 2 og punkt 3 det samme, så hadde jeg kontakt butikken, men se ann. F.eks er det +/-0.5cm av anbefalt er det kanskje ikke noe du gidder å gå videre med? Bruk litt skjønn. Ellers enig med Bærnt. Kan alltids monteres på nytt, men mindre vidresalgsverdi. En form for refusjon gir menig.

Så fram med målbånd og regne ark. Evt bare kontakt butikken, men greit å måle først. Så du slipper styret.

Sitat haavv:

Hei, jeg har et lignende spørsmål så hiver meg på her. 

Kjøpte nylig Black Crows Camox Freebird med NTN freedom. Det viser seg XXL har montert skruene for "support plate" 1 cm fremfor "ski center mark". Ved Mondo 28.0 Tx Pro leser jeg av malen at denne skulle vært 1 cm bak "ski center mark", men kan hende jeg tar helt feil.
Mener ikke å kuppe tråden, men håper noen kunnskapsrike medlemmer kan hjelpe oss begge. 

- Med support plate, mener du den platen du sklir bindingene inn på, for å så skru fast? I så fall kan man kanskje skru i hull lenger bak. Totalt 3 hull, og 2 skruer som skal stå fast? Dvs du kan ha den i 2 forskjellige posisjoner maksimalt? Enten bruke de 2 fremste hullene, og 1 hull tomt (foran), evt da 2 bakerste hullene i platen, og 1 hull ledig bak?

Her er ett bilde, som dere ser. så ser de ganske midstilte ut. Jeg synes det ser ut som om bindingene til og med er montert høyere opp enn midten av skiene. Men har ikke målt de. Men jeg skal følge prosedyren til mjfjelddalen, og måle meg fram når jeg får hentet skiene hos min søster på fredag. Takk for svar alle! smile

Nå trodde jeg faktisk først at du holdt dem opp-ned.. Ingen vits i å måle de der, de kunne like gjerne vært montert på tvers av skia. Det er jo et under at ikke lynet har slått hardt ned i huet på verken montøren eller han/hun som leverte ut skia til deg med den plasseringen der. Det der synes jeg er direkte graverende

Hadde jeg vært deg ville jeg krevd å få tilbake pengene, og heller kjøpt nye ski i en annen butikk, der de ikke bare kan greiene sine, men også bryr seg om sporten og de som driver med den. Sorry to say, men verken xxl eller tilsvarende kjedebutikker er en slik butikk. De er gode på markedsføring og lave priser, men man får det man betaler for.. Og det kan like gjerne være å handle med en som ikke har stått nok på ski til å vite hva som er foran og bak på skia :P

Tror muligens jeg spør om pengene tilbake, for disse skiene var det siste paret de hadde i min størrelse. Så da blir det ikke til at jeg kan få ett nytt par hos dem iallefall. Og hvordan er lovverket for åpent kjøp når det gjelder ski? Blir jo vanskelig med resalg for dem når de har boret i skiene. Men om jeg ber dem montere på nytt, hva tenker dere er en fair kompensasjon?

Det var skikkelig galt, det der- beklager at jeg hadde mistanke om begrepsforvirring. Åpent kjøp gjelder ikke når du har brukt varen, men du har 30 dagers fornøydgaranti på XXL. Du kan da bytte til annen vare i samme varegruppe og priskategori. Kan jo være en idé om de har andre ski du har lyst på. Dette er imidlertid butikkens egne vilkår, de har ikke noe med kjøpsloven å gjøre. Kjøpsloven gir butikken rett til å rette feil, men kan de ikke det kan du heve kjøpet. Siden det ikke går an å utbedre skaden uten at skia har fått redusert verdi kan du trolig enkelt kreve pengene tilbake. At en ansatt har en dårlig dag og bommer litt på en montering i julebordssesongen, det vil kunne skje på alle skiverksteder. At du har fått en betydlig dårligere skiopplevelse og skihelg/juleferie burde imidlertidtid motivere XXL for å rydde opp og kompensere grundig, uansett om du vil gå for en utbedring av skia du har, eller om du går for en annen løsning.

Bah

Det der er det verste jeg har sett....Dvs, det er nesten det verste. Hadde en kamerat som fikk én binding montert som dine og én normalt. Det er vel om mulig enda mer evneveikt når det ikke engang er likt.

Jeg vil anbefale Weski, Oslo Sportslager, Sportnett, Vpg.no, fjellsport.no eller annet som ikke er store kjedebutikker. De som jobber der har virkelig lidenskap og greie på det de driver med. Verste er at det heller ikke er dyrere, XXL og disse er kun gode på billige Johaug votter, rælete stilongser og kalde hansker. Dyre og solide merker klarer de ikke å føre til noen bedre pris enn de nevnte butikkene.

Hvis du skal ha Black Crows vil jeg gjerne trekke fre We Ski. Kjøpte Black Crows Atris med Marker EPF Tour 12 på slutten av sesongen i fjor, og et par Black Crows Atris med Tyrolia attack 13 demomodell nå nylig. De har faktisk hatt en Camox utlyst på finn.no, demoski. Mine demoski var helt plettfrie under, men hadde selvsagt noen bruksmerker på oversiden. Likevel, halv pris! Ga vel 4.500,- for Atris med bindinger. Det er vel under halv pris.

Har hatt et par uheldige preppeepisoder med XXL. De klarte blant annet å rubbe skøyteskiene mine(!!!), gi meg alpinskiene fulle av glider (synes jo det er normal høflighet å skrape bort sølet på bindinger/oversiden) og ikke minst er det sjeldent de er ferdige når de sier det. Ikke veldig tillitsvekkende at det tidligere har vært en Danske på XXL i Sandvika som har ordnet skiene. (Er 1/4 dansk selv, så ikke vondt men!)

WOW. Kanskje den verste monteringen jeg noen gang har sett.
Ville tatt det opp med avdelingsleder ski/sykkel på xxl. Enten så sier du at du vil ha pengene tilbake pga dårlig opplevelse, eller at du vil ha en ny ski (du vet best eget ønske). Ref hva Bærnt sier om kjøpsloven så vil nok de ønske å borre på nytt, og kompensere deg (minst utgift for dem?). Men det er lov å håpe at avd.leder har såpass arb.stolthet at de ser størrelsen på feilen sin. Hvis du får pengene tilbake på ski, så må du igjen få kjøpt ny ski, selv om du kanskje fikk rabatt pga du kjøpte pakke? Så du er kanskje like tjent med en annen model i samme prisklasse?
Men vær frimodig hvis de bare vil borre skien på nytt. Påpek at det er ikke slurvefeil, tilfeldighet. Forhåpentligvis vil de ikke være seg bekjent så dårlig arbeid på XXL. De har 30 dagers fornøyd garanti. Da kan man komme innen 30 dager, si man ikke er fornøyd. Vet ikke om for penger i retur, men i dette tilfellet hadde jeg ikke kranglet hvis det var jeg som sto inne for det arbeidet. HVIS du vil ha penger igjen, og handle et annet sted...?

Bah

Kjøpsloven er irrelevant, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her. Med mindre du er profesjonell skikjører og kjøpte skiene i næringssammenheng.

fkjl § 29, retting og omlevering. Det foreligger opplagt en mangel. Jeg vil mene at du ikke trenger å akseptere skruehullene i etterkant!

(ikke tid til å sette meg nærmere inn i dette, men såvidt jeg forstår fkjl tviler jeg på at XXL kommer noen vei ved å kreve retting all den tid det blir stygge skruehull).

Hei, som innkjøper for XXL Ski og Sykkel avdeling har vi lest denne tråden, og vi beklager den uheldig opplevelsen for @zarni. Alle våre verksted-ansatte får god opplæring i montering, men beklageligvis kan feil forekomme. Vi kontakter Zarni for å løse saken, slik at han kan komme seg på ski igjen!

XXL har stort fokus på å gi våre gjester en god brukeropplevelse, og vi gir 30 dagers fornøyd garanti samt 100 dagers åpent kjøp.

https://www.xxl.no/XXL-garantier 

Eystein Stokstad

"Feil"...?

Hadde montøren lagt skia feil vei på arbeidsbenken, ville det vært en feil, og bindingene hadde stått andre veien.

På bildet ser man ganske enkelt at bindingene er montert på fremskia I fartsretningen!

Har vedkommende gjort en feil, eller vet han/hun ikke bedre?

Går utifra at noen har levert ut skiene til kunden ved henting også. Og ikke sett at noe var riv ruskende galt?

 
Annonse
Annonse
Annonse