Stereos hårete mål

Norske Stereo skis skal samle inn 2,5 millioner kroner ved hjelp av folkefinansiering i november.

Sist oppdatert 24. oktober 2018 kl 11.11
HENTER INN KAPITAL: Stereo skis skal hente inn 2,5 millioner kroner gjennom folkefinansiering i november. Målet er å øke både produksjon og ansatte i det norske skimerket, som produseres i Sverige.
HENTER INN KAPITAL: Stereo skis skal hente inn 2,5 millioner kroner gjennom folkefinansiering i november. Målet er å øke både produksjon og ansatte i det norske skimerket, som produseres i Sverige.

– Vi skal øke produksjonen og ansette flere for å få mer fart på salg og markedsføring, sier gründer og daglig leder Jens-Martin Johnsrud.

– Endring i 2015

I 2018 endte produksjonen, som foregår i Åre i Sverige, på omtrent 700 skipar. Siden Stereo flytta produksjonen til den svenske skihovedstaden i 2015 har omsetningen økt jevnt og trutt – fra 1,25 millioner kroner til 2,35 millioner i fjor. 

– Det snudde da vi flytta produksjonen til Sverige i 2015, noe som vises godt på omsetningstallene. Salgsøkningen er først og fremst i egne kanaler, internasjonalt salg og nisjebutikker. Selskapet har hatt salgsvekst tross begrensede ressurser på salg. Nå skal Stereo Skis løftes til neste nivå og til det trenger vi kapital som skal gå til en offensiv salg- og markedsstrategi, sier Johnsrud.

JMJ-profilbilde-1
JMJ-profilbilde-1

PÅ PENGEJAKT: Jens-Martin Johnsrud i Stereo skis.

Overskudd inn i produktutvikling

Selv om omsetningen har økt, endte resultatet på minussiden både i 2015 og 2017. I 2016 gikk Stereo med 471 000 kroner i pluss. 

– Hva har dere brukt penger på?

– Kostandene ved produksjonen har økt, både i antall skipar og kvalitet i form av  arbeidsinnsats og materialer. Det er naturlig at det krever mer kapital å øke produksjonen og kvaliteten, sier gründeren, som innrømmer at omsetningen burde vært høyere.

– Ja, vi har alltid måttet være veldig nøye på pengebruken, og stramme inn der vi kan. Det krever mer salg, høyere omsetning og kontinuerlig vekst for å utvikle merket videre, så nå håper vi å få mer frihet, sier han. 

10k i minsteinnsats

Folkefinansieringsprosjektet gjøres på folkeinvest.no, og går de to første ukene i november. Målet med hele emisjonen er å få inn 2,5 millioner kroner, og minste innsats på folkeinvest er 10 000 kroner. Noen av pengene har allerede kommet inn.

– For prisen på ett par ski kan du med andre ord bli medeier i et norsk skimerke, sier Johnsrud.

– Hva er fordelene for de som spytter inn penger?

– Først og fremst å få være med og gjøre et norsk skimerke til verdensledende. Stereo sin visjon er å  ta norsk ski-arv tilbake til gullalderen ved å bli en leverandør av moderne ski og skirelatert utstyr i verdenstoppen. Norge er det landet i verden som har hatt størst innflytelse på skisportens historie, og det tenker jeg det må være gøy å delta i.

Mål: Tre fulle årsverk

I dag er Johnsrud den eneste, faste heltidsansatte i Stereo sammen med to deltidsansatte. Nå er målet å ansette flere som skal jobbe med salg og markedsføring, og komme opp på tre årsverk.

– Skibransjen er jo slik at man må produsere skiene før man får betalt for dem, og det krever penger på konto. Men det går riktig vei, og jeg mener bestemt at Norge er det beste landet i verden og utvikle ski i. Jeg er overbevist om at resultatene vil komme nettopp på grunn av dette, sier Johnsrud.

Publisert 24. oktober 2018 kl 11.09
Sist oppdatert 24. oktober 2018 kl 11.11
annonse
Relaterte artikler
to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

Innstilling av toppturbindinger

Justering av toppturbindinger

MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

skibindinger
Test av ATK Raider 13 EVO

Test: ATK Raider 13 EVO

Tropical Vibes Hemsedal etd.
Test av Tropical Vibes Hemsedal etd goggles

Latterlig enkelt å skifte linse

annonse
mann på ski uten jakke
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L

Bra produkt til en trivelig pris

mann med gul jakke, rød ryggsekk og ryggen til
Test av Arc’teryx Micon 16

Arc’teryx Micon 16 - Liten og nett

mann på vinterfjellet
Myk og lett skallbukse fra Mammut

Test av Mammut Haldigrat HS skallbukse

mann på vinterfjellet med dunjakke
Test av Mammut Eigerjoch Advanced IN isolasjonsjakke

Den fjongeste og dyreste

mann med svart jakke på et fjell
Test av Mammut Haldigrat HS

Myk, lett og komfortabel

skibriller
Test av Atomic Revent Q HD goggles

Ny modell med allsidige glass

mann går på ski
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L Shell

Verdens beste i klassen for 5 500 kroner?

toppturbinding
Liten og lekker godbit fra ATK

Test av ATK Crest 10 toppturbinding

mann med ryggen til på skitur til fjells
Sjeldent testresultat for Arc' teryx

Test av Arc’teryx Micon 42 topptursekk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen