1. Trær
Aldri har vi sett mer treverk. Blant annet en ryggsekk med treavstivning i ryggen og sykler med ramme av laminert tre. Sandalprodusenten Birkenstock hadde et helt skogholt som rekvisitt på sin stand. Ski med tredesign er derimot litt på retur.
TRETRÅKK: Sykkel av tre fra tyske Esel.
2. Norge
Ikke tro at du kan snakke norsk med folk, selv om det standen er prydet av gigantiske norske flagg. Norge selger.
FINT FLAGG: Folkene vi traff her var franske, men «inspirert av norsk natur».
3. Lettere utstyr
Vanlige ski og støvler blir lettere. Både Lange og K2 har laget lette alpinstøvler uten gåfunksjon, slik at steget blir litt lettere gjennom gatene i Zermatt eller Lech.
LETT ITALIENSK: Dyrt og lett fra Lange.
4. Tyngre utstyr
Mange snakket om at lettvektstrenden var i ferd med å gå over. De håpte i alle fall det. Flere presenterte kjøreorienterte frikjøringsskinyheter – Völkl Mantra, Line Sakana, Dynastar Proto – helt uten å ta ordet topptur i sin munn.
Se mer av neste sesongs stæsj her!
5. Sykkel
Trodde de ikke på denne skisesongen? Vi har aldri sett flere sykler på ISPO. Noen har rammer i tre, andre har funnet andre påskudd til å bli med i Brand New Awards og en del er bare stilig og tidsriktig pynt. Og hva med å feste skiene til ryggsekken og sykle til Wyller på en elektrisk terrengsykkel fra Rossignol?
ROSSYKKEL: Alt som heter Rossignol selger, mener de i Frankrike. Nå kommer syklene.
5. Tomrom
Salomon og Atomic har alltid hatt en kjempestand, nå var de borte. Det samme var Dynafit. Burton har ikke vært der på mange år. Armada? 4FRNT? Finnes de fortsatt. Vel, det er tynnere i rekkene på ISPO. Ryktene gikk både om at flukten vil fortsette neste år og om at de store kommer tilbake.
6. Måling
Elan har et prosjekt hvor det måler skiteknikk på lab. Fischer selger en maskin som scanner foten, Pomoca måler glid og kraftutvikling når du går på feller og Kästle har en maskin som vi ikke rakk å se så nøye på. Tror du skilivet blir mer givende med mest mulig sensorer og analysedata, er din tid på vei. Og har vi først blitt målt, er det få av oss som har hjerte til å gå ut av butikken uten å handle.
TEKNIKK OG TRYKK: Elan kan plukke skikjøringen din fra hverandre.
HM: Kästle måler også et eller annet, etterhvert skal vi finne ut hva.
7. Jordnærhet
Mindre utstillinger, færre produkter, roligere fargebruk. Produkter som kan brukes til mer enn én aktiivitet. Sportsbransjen ser ut til å gå inn for landing. Ikke så dumt, kanskje.
TYPISK ISPO: Holdbart, jordfarget og prisbelønt fra Haglöfs.
9. Bærekraft
Stadig flere blir stadig grønnere. Det er kult å være ansvarlig. Mer av plassen brukes til å fronte miljøprosjekter. Færre modeller heter noe med heli. Så får vi heller bære over med at de grønne og yogadyrkende proffutøverne (for ikke å si sjefene deres) flyr verden rundt med baggene stappfulle av nytt utstyr som de strengt tatt lever av at du og jeg kjøper.
10. Vanlige folk
Douchebags og Audi hadde en sportsbil utstilt ved inngangen, og Armani hadde fest, men ellers virker ISPO veldig uglamorøst. Kjendisene glimrer med sitt fravær, de du treffer er vanlige folk på jobb. Unntak: Ingemar Stenmark (86 verdenscupseire – stod på stand ved siden av Stereo skis).
DISSE KJENTE VI FRA FØR: Asbjørn Eggebø Næss (kjent fra blant annet Fri Flyt-tv) og Erling Grøstad på jobb for SGN.
11. Svart
Kun svarte klær hos Sweet i år. Fokus på hjelmer og ny logo.
MØRKT: Nye Sweet så slik ut.
12. Alle skal få
ISPO Awards, Brand New Award, Scandinavian Outdoor Awards. Alle skal få en pris, ser ut til å være mottoet. Så må man også betale for å kunne være aktuell for pris. «Men det er ikke alle som får Gold Award», sa en stolt norsk utstiller vi snakket med. Vel, vi synes vi så en del av de også. Men kanskje er det bare misunnelse. Noen mediepris deles ikke ut.
TRE I EN: Noen fortjener pris mer enn andre. Spade, søkestang og telt i ett, er ikke lett å slå.
13. Racing
Alle de gode gamle skimerkene er stolte over å utstyre løpere i verdenscupen, skiene har digre logoer og stilrent design, og du får lyst til å å kjøre på det samme utstyret som Kristoffersen og Svindal. De alle fleste skiene har tupp bare i en ende og mye er metallforsterket for å ligge mer stabilt på hard snø.
KLASSISK: Blizzard var skimerket til Erik Håker.
14. Felleski
Fri Flyt er ikke noe langrennsblad, men likevel er det dette de store merkene snakker om: Felleski. Alle skal ha, de klarer ikke å levere nok. Ski uten feller er ikke mulig å få solgt. Preparater for stell av langrennsfeller kompenserer visstnok for synkende salg av skismurning.
15. Alle skal med
De store friluftslivmerkene sier åpent at det er like viktig å selge klær til de som skal gå tur med bikkja som de som skal oppsøke ville fjell. Gore-tex går fra «outdoor» til «outside», og det siste, fikk vi vite på pressekonferansen, kan i grunnen bety omtrent hva som helst.
16. 1500 grams-støvelen
Det kommer flere kjøreorienterte topptursko enn du har fingre på en hånd. Head Kore, Rossignol All Track, Fischer. Dynafit Hoji var bare noen av nyhetene i et tett felt. Til og med Full Tilt kommer med techsko, men de har ikke vekta helt der nede enda.
LETT FOR FART: Fischer Ranger.
17. 300-grams-bindingen
Inne i technerdenes territorium nå: Mellom den hundre grams racingbindningen og den tyngre frikjøringsutgaven, kommer mange av de mest interessante nyhetene nå. Marker Alpinist, G3 Ion og ATK må regnes med her.
LETTMETALL: ATK Crest veier godt under 300 gram.
18 #notme?
Det er mest mannfolk på ISPO i alle roller. #metoo er ikke tema på verdens største sportsmesse, og noen av jentene er nok leid inn for å pynte opp. Men er ting annerledes enn før. De tynnkledde Reef-damene og tigertrikotene forsvant for årevis siden.
20. Snø
Det er en bra vinter i Europa, og du kan se lettelsen i ansiktene til mellomeuropeiske skifolk. Etter en del magre år, er det endelig skikkelig moro å dra på skiferie de fleste steder i Alpene. «Yeah, it´s been a good season, we have a lot of snow in Oslo too, repliserer vi i Fri Flyt-redaksjonen.
21. Øl
Denne trenden har holdt seg stabil gjennom de 20 år Fri Flyt har vært på messa. I Oktoberfestens by, er det mange tørste. Under ISPO kommer en stor del av dem fra norsk sportsbransje.