– Nå begynner vi endelig å få det som vi vil. Flatt lys og skikkelig rævva føre. Det kan ikke bli noe særlig bedre? sier Eirik etter at de har gått en stund i motbakke.
– Litt mer vind, nå. Så er vi der, svarer Trygve ironisk.
Dårlig vær dagene i forkant av filmingen, samt elendig sikt gjør at gutta ikke er spesielt optimistiske med tanke på brattkjøring, men i Inner Kjerringholet finner likevel Trygve et lite mikroklima som vekker optimismen.
Erik får et tau bundet rundt livet, hopper inn i ei renna og Trygve holder ham igjen hvis snøen skulle slippe. Det gjør den ikke. Snøen er trygg og renna er klar.
– Det blir brattkjøring, Eirik!

Les også: Derfor går Aadne alene i fjellet

Målet for dagen er å finne ut om man trenger å lære seg spesifikk teknikk innen bratt skikjøring. I den anledning har Finseth og Sande funnet et fjell i Virrumdalen i Sunndal kommune. 

– Skal man kjøre aggressivt og brattere på ski, så må teknikken være på plass, understreker Finseth. 

Når man legger ut på topptur eller offpiste er det ikke bare viktig å kjenne til vær- og snøforhold den dagen man går, men også i perioden i forkant, for å kunne foreta en grundig sikkerhetsvurdering. Isøksen liker Sande å ha lett tilgjengelig i høyden, så man raskt kan gripe den og bruke som fallsikring. Men én ting er likevel klart: Man bør ikke falle. 

– Det viktige er ikke å kjøre så fort som mulig, men å kjøre kontrollert, sier Finseth. 

Teknikk for nedkjøring inn i rennen: hoppsving

  • Land tungt på ytterskia i svingen.
  • Stå tilnærmet innoverlent (mot veggen).
  • Sørg for å ha godt grep; trykk på ytterskia
  • I ekstremt bratt terreng innebærer det gjerne at du står litt høyt med innerskia.  

Man må vite at man mestrer grunnposisjon, dalvending, stødighet, stavesett og balanse før man begir seg ut på dette. Skikjøringen foregår i terreng der man typisk ikke vil "gå over styret" (stupe over ytterskia). 

Test underlaget
For å ivareta sikkerheten i løst terreng er det best å finne en renne med mikroklima, trygg snø, som er noe vernet fra vind og stort snøfall. Finseth og Sande sikrer hverandre med klatresele og tau, og gjennomfører noen hoppsvinger fra høyde for å sjekke om underlaget gir etter, og om snøen i fjellsiden vil løsne når de setter utfor. Om det skulle skjedd, vil skikjøreren da ikke bli med massene ned renna, men holdes i trygghet av sikreren. 

Nedkjøringen planlegges og diskuteres før de setter utfor: Finseth står i ro mens Sande kjører ned gjennom flaskehalsen. Så vil han kjøre innunder et framspring, der han kan stå trygt, mens Finseth kommer etter. Når begge er ute av flaskehalsen kan den ene kjøre helt ut, der man kan stå trygt igjen. 

Om det løsner snø på vei ned det bratte flaskehalspartiet fra toppen, vil Sande bruke de første to svingene på å vurdere om han bør stoppe og la snøen flyte forbi før han kjører videre. 

Få med deg hele episoden i filmen over, og samspillet mellom de to. Trygve Sande er ikke bare sjefen til Eirik, men også tidligere utforkjører med deltakelse i worldcup. Ikke minst er han en av landets beste brattkjørere og mannen bak serien Brattkjøring i Sunndalsfjella.

Episoden er filmet av Terje Aamodt og klippet av Christian Nerdrum

SENDEPLAN