Siden Skidfrämjandet startet sin virksomhet i Riksgränsen på 1920-tallet har Vássečohkka stått høyt på ønskelista for mange. Det blir gjerne sånn når en topp dominerer blikkfanget så fullstendig. Dessuten er anmarsjen kort, utsikten riktig fin og snøen ofte bra. Nordtoppen er en ganske enkel og rask historie, så prøv gjerne å fortsette til den høyere midt- eller sørtoppene.

Opp A: Gå gjennom tunnelen for å komme til den andre siden av togsporene. Gå mellom husene ned til det lille vannet og videre opp gjennom det bølgende landskapet inn mot dalen Geargevággi, oftest kalt Kärkevagge. Etter cirka to kilometer runder du det tydelige klippeutspringet på dets venstre side og følger ryggen på venstre side av forsenkningen i fjellsiden oppover. Ikke ta for mye høyde inn i denne, da høyresiden er skredutsatt. Du kan enten gå opp i forsenkningens venstreside eller i midten og deretter på skrå over til toppen av det dype bekkeløpet. Så starter det å plane skikkelig ut, her fortsetter du lengst inn i dalen og opp til høyre mot Nordtoppen, alternativt opp til høyre allerede fra platået og videre opp til toppen. For å gå opp til Midt- eller Sørtoppen tar du mot venstre ved ved øvre del av dalen og følger store snøfelt oppover. Fortsett langs den brede fjellryggen mot Midt- eller Sørtoppen. Disse bør kun besøkes ved god sikt ettersom terrenget ellers er vanskelig å navigere.