Fra Toppturer i Troms.
FRIFLYT.NO

Turbeskrivelse Finnheimfjellet

En fascinerende og lite besøkt topp med flere spennende og varierte opp- og ­nedganger. Flott utsikt.

Bøker
    • Startsted: Parkering avkjøring langs Fv.91
    • Tid opp/ned: 5-6 timer
    • Beste sesong: Januar - mai

4.5.1: I begynnelsen kan du følge en skogsvei som går ned mot elva og gå over ei bru. Deretter er det bare å legge kursen opp langs vestsiden av Breidalselva. Skogen er relativt glissen, så det er ikke noe problem å legge spor. Vel oppe i dalbotn tas sikte på Skavlen.  Hvis det har bygd seg ut skavl, kan de siste meterne opp til skaret være opp mot 30 grader. Derfra stiger det jevnt i nordøstlig retning mot toppen. Les terrenget for å legge best mulig spor, da det er små områder som er 30-35 grader.

Ned: Den vanligste nedkjøringen følger samme trasé som oppstigningen. En variant er å ta ut mot venstre før du kommer helt ned i skaret, for å få ei litt brattere nedkjøring. Helningen videre utover dalen er perfekt, så du kan mest sannsynlig slippe for mye staking før du svinger seg ned til elva.

4.5.2: Første del har samme rute som for Langdaltinden. Litt brattere oppstigning. Start fra området rundt Elvevoll. Finnheimelva følges først på østsiden før du krysser over. Litt kronglete gjennom skogen. Små partier på 30-35 grader. Over skoggrensen legges sporet mot det lille vatnet og videre i vestlig retning opp mot ryggen. Siste delen mellom 770-830 moh. er det kortere partier på 25-35 grader. Vel oppe på ryggen er det bare å følge denne til topps. Vær obs på skavler.

Ned 2: Nedkjøringen følger samme trasé som oppstigningen.

4.5.3: For brattkjøringsentusiastene gir flere renner langs hele nordsiden av Finnheimfjellet utallige muligheter for flotte og spennende linjer på 35-45 grader. Men siden det er en god del klippepartier som stikker frem, bør du kanskje gjøre sine vurderinger underveis på oppturen. Det beste alternativet er selvsagt å gå opp den linjen du ønsker å kjøre ned.

• Kartblad: Norge-serien 1:50000: 10152 Tromsø
    • Bratteste parti: Under 27 grader
    • ATES klassifisering: 1–Enkelt
    • Faremomenter: Skavler
    Oversiktskart over Finnheimfjellet med inntegnet rute. Fra Toppturer i Troms.
    Karsje Westerdijk og Kirsten Marienhagen smiler bredt etter flott nedkjøring fra Finnheimfjellet; Foto: Heidi Berg. / Toppturer i Troms.
    Logg inn
    Bestill abonnement og få tilgang til hele Fri Flyts digitale univers.

Digitalt abonnement 6 måneder

Tilgang til Fri Flyts blader og nettsider digitalt

Kr 399,-

Fri Flyt og boka Trygge Toppturer

To utgaver levert hjem, full digital tilgang og bestselgerboka Trygge toppturer. Spar 40%.

Kr 399,-
    Kr 648,-

Fri Flyt-abonnement

8 utgaver levert hjem, pluss alt Fri Flyts digitale innhold i et år

Kr 699,-
    Kontakt oss. Vi svarer raskt på mail.
    Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
    Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
    Salg og marked: Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum