Turen knytter på en veldig bra måte sammen det naturskjønne Skjomen med det høyalpine området ved Storsteinsfjellet og Hunddalen. Siden man kan ta buss til Skjomdalen og tog tilbake fra Katterat er logistikken enkel, da man ikke trenger å løse problemet med å sette igjen og hente bilen på noen av stedene.

Akkurat som mange av de mest populære randonee-turene i Alpene trenger man ikke å gå over de høyeste toppene på denne turen. Men ønsker man å forlenge turen og gå over Storsteinsfjellet eller Ristačohkka så er det fullt mulig. Vil man ha en ekstra natt i hytte passer det også bra å bli igjen i Hunddalshyttene innen man avslutter turen ned til Katterat.

Gå tilbake langs veien (i retning mot fjorden) og inn i skogen til høyre akkurat der du forlater 60-sonen. Gå på skrå opp til høyre blant buskete skog og svaberg opp til Lossielva. Følg høyre side av elva opp til et platå ovenfor tregrensen. Fortsett i samme retning inn i dalen som løper østover fra platået. Når du er under den høyeste toppen på fjellet til høyre for deg (Lossitinden), svinger du av opp til venstre opp slake bakker, og deretter til høyre opp langs ryggen på Loasevárri. Gå over toppen og i samme retning ned langs ryggen som leder til Lossihyttene.