Opp

For å komme til Eskjeflota tar du fjellheisen til toppen. Følg Eskjeflota, men gå til venstre på første flaten i renna, og ta renna til høyre etter ca 300 m.

• Utgangspunkt: Røldal skitrekk
  • Tid: 1,5 timer
  • Stigning: 350 høydemeter
  • Bratteste punkt: 40 grader
  • Himmelretning: V
  • Vanskelighetsgrad: Moderat

Ned 7.1

Fra toppen legges veien mot Grøndalen. Kryss elva ved brua i Austdalen. Derfra følges sommerstien mot Røldal. Etter elva er det en liten bakke før du kan skli hele veien til Røldal sentrum. Hvis det skulle vise seg å være usikker snø på denne siden, går det an å følge en liten rygg som går på høyre siden av bollen.

• Vanskelighetsgrad: Lett
  • Himmelretning: Ø
  • Bratteste punkt: 30 grader

Tips

Hvis du har lyst på en annen tur som ligger i samme område, tar du turen opp til Killestadnuten (1236 moh.). Dette er første renna i skitrekket. Gå videre til Hundsnut (1165 moh.) og kjør ned til Shellstasjonen i Røldal. Hvis du sikter på masten på Fjetlandsnuten etter du har rundet Hundsnut, treffer du den beste inngangen. Nedover er skogen litt tett.