Nævertind fra sørøst. Foto: Rune Dahl / Toppturer rundt Narvik.
FRIFLYT.NO

Turbeskrivelse Nævertind (Beassetčohkka)

Med utgangspunkt fra Riksgränsen har skiturister i mange år besteget Nævertind. Etter at bilveien mellom Norge og Sverige ble bygd, har turens naturlige startpunkt blitt flyttet og toppen har blitt noe lettere å nå.

Bøker
    KAST
    • KAST 1 – Enkelt
    FAKTA
    • Hovedområde: Riksgränsen
    • Underområde: Riksgränsen
    • Toppunkt: 1420
    • Høydemeter: 1100
    • Tid opp/ned: 5,5 timer
    • Beste sesong: Februar - juni
    • Ekstra utstyr: Vanlig turutstyr

    Men noen ting kan ikke endres; det er en veldig fin tur å ta under en vakker vårnatt når solen dukker opp fra under horisonten. Utsikten fra toppen er helt spesiell. Et alternativ til de beskrevne turene er å gå opp til platået under Kopparfjellet (se egen turbeskrivelse) og overnatte i Næverfjellhytta ved Øvre Næverfjellvatnet. Herfra har man et fint utgangspunkt for å gå på topptur på Nævertind. Man kan leie Næverfjellhytta gjennom Narvik og Omegn Jeger- og Fiskeforening. 

    • Utstyr: Vanlig turutstyr
    • Veibeskrivelse: A: Bil langs E10 til parkeringen ved krigsminnesmerket ved Øvre Jernvatnet. Buss fra Kiruna eller Narvik, avstigning ved Øvre Jernvatnet. B: Bil til Skitdalsvatnet, parkering ved grusvei på den søndre siden av E10. Buss med avstigning ved Skitdalsvatnet.
    • Sesong: Februar - juni

    Opp A: Kryss E10 og følg Holmelva mot nordøst til tregrensen. Fortsett nordover i bølgende terreng opp mot isbreen. Ta sikte på senken mellom hovedtoppen og topp 1331 for å til slutt gå til fots opp mot hovedtoppen. Sent på sesongen, når snøsmeltingen har satt i gang for alvor, kan det bli veldig vått på store deler av dette turalternativet.

    Vanskelighetsgrad: Enkel

    Opp B: Gå opp i nordlig retning fra Skitdalsvatnets (Baikajávris) østre side. Forsøk å finne den merkede stien om det er lite snø. Rund topp 755 på dens høyre side og gli ned til det slake området der to elver møtes. Gå mot nordøst og rund Kuberget på valgfri side. Turen går videre mot nord der du må lete etter den best egnede veien i bølgete terreng. Fra omtrent 940 moh følger du ei hylle til høyre for å unngå nærliggende bratte snøfelt. Fortsett rett opp og passér topp 1268 på dens høyre side. Toppen på Nævertind nås ved å gå på toppkammen fra enten vest eller øst. På denne turen får du gå i variert terreng – det går mye opp og ned, og du trenger ikke gå lange strekker innen det dukker opp nye formasjoner i landskapet. 

    Vanskelighetsgrad: Enkel

    Ned 1: Samme som Opp A. Isbreen er stor og slak; et perfekt øvningsområde for telemarkssvinger. 

    Vanskelighetsgrad: Enkel

    Ned 2: Samme som Opp B. Denne ruta er oppbrutt i mange små, korte utforbakker samt korte oppoverbakker, noe som kan oppleves som frustrerende, men som også gir muligheten til å trene på teknikken i korte og intensive omganger.

    Vanskelighetsgrad: Enkel

    Kart over Nævertind med inntegnet rute. Fra Toppturer rundt Narvik.
    Magisk stemning på midnattssol-tur på Nævertind. Foto: Lars Thulin / Toppturer rundt Narvik.
    Logg inn
    Les alle plussaker gratis i 24 timer.
    Bestill abonnement og få tilgang til hele Fri Flyts digitale univers.

    Digitalt abonnement 6 måneder

    Tilgang til Fri Flyts blader og nettsider digitalt

    Alternative text
    Kr 399,-

    Fri Flyt og boka Trygge Toppturer

    To utgaver levert hjem, full digital tilgang og bestselgerboka Trygge toppturer. Spar 40%.

    Alternative text
    Kr 399,-
    Kr 648,-

    Fri Flyt-abonnement

    8 utgaver levert hjem, pluss alt Fri Flyts digitale innhold i et år

    Alternative text
    Kr 699,-
    Kontakt oss. Vi svarer raskt på mail.
    Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
    Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
    Salg og marked: Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
    Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå