«Pallimtjåkko däremot ser mindre lockande ut [än Tjåmuhas]. Dess två toppar te sig slaka och ointressanta på grund av ett starkt förkortat perspektiv, som kommer dem att krypa under den stora fjällkonturen och dölja sin rätta natur.»

Fra Skidfrämjandets årbok fra 1934

Opp A: Gå gjennom portalen som markerer starten på Kungsleden og følg så den markerte turløypen i nesten seks kilometer fra til elva Ballinjohka (på noen kart har den navnet Pallenjåkka). Følg deretter skiltene øst for Ballinjohka mot Tältlägret, en teltplass med en gamme (torvhytte). Etter at du har svingt av fra Kungsleden har du knapt tre kilometer igjen til Tältlägret, men halvveis dit kan du se en flaggstang som markerer plassen. Fortsett videre inn i dalen Ballinvággi etter at du har passert Tältlägret. Følg den venstre kanten av elva Ballinjohka. En kort og trang kløft ved inngangen til dalen følges av en flat og bred dalbunn med spektakulære omgivelser. Etter knapt fire kilometer er det tid for å svinge av til venstre opp i den tydelige bekkedalen som leder mot toppen av Pallentjåkka. Hold høyresiden av bekkedalen som er forholdsvis bratt i den øvre delen. Når du er kommet opp til slakere terreng kan du gå direkte mot toppen. Om det er lite snø svinger du av mot venstre og deretter til høyre langs den snødekte ryggen opp mot toppen.