Det er to fantastiske utsiktspunkter hvor du kan se langt inn i både Troms og Nordland fylke. Når du legger tregrensen bak deg og stiger inn i den store gryta under toppene, er det som å snuble over en bortgjemt skatt, godt beskyttet av bratte fjellsider, med unntak av den smale åpningen du akkurat gikk inn. Dudalstinden er også veldig fin å bestige fra Dudalen og Melladalen, med en avsluttende spektakulær kamvandring til toppen.

Opp A: Gli ned langs lysløypa og over en bro. Følg lysløypa til den svinger til høyre under en stor fjellside. Gå i kronglete terreng på høyre side (nord) for Tverrelva, opp et hyllesystem. Rett under tregrensen kan du begynne å søke deg tilbake mot bekken. Følg bekken til bunnen av den svære gryta mellom fjellene Nonstiden, Dudalstinden og Middagsfjellet. Gå opp de store snøfeltene i sørøstlig retning til en tydelig rygg. Følg ryggen på venstre (sørlig) side av fortoppen, 1118 moh, og frem til det bratte snøfeltet til venstre for hovedtoppen. Ta av skiene og gå  de siste bratte høydemeterne til fots.