Segeltinden fra sør. Foto: Rune Dahl / Toppturer rundt Narvik.
FRIFLYT.NO

Turbeskrivelse Segeltinden

Segeltinden er en veldig spesiell topptur. Tenk deg en svart alpinløype strekt ut i en bakke på over 600 fallhøydemeter, og du får en anelse om skikjøringen fra toppkammen.

Bøker
    • Høydemeter: 1050
    • Tid opp/ned: 4,5 timer
    • Beste sesong: Februar - mai
    • Ekstra utstyr: Vanlig turutstyr. Eventuelt stegjern og isøks om det er harde snøforhold.

Hvis du liker bratt skikjøring i fallinjen er dette en helt fantastisk tur! Når man står i Narvik sentrum ser bakken ut som en stor hvit seilduk langt borte i horisonten. Den er ikke like bratt som den ser ut til på avstand, men turen bør kun gjøres under veldig stabile snøforhold ettersom man går de siste 500 fallhøydemeterne i skredutsatt terreng.

• Utstyr: Vanlig turutstyr. Eventuelt stegjern og isøks om det er harde snøforhold.
    • Veibeskrivelse: Bil langs E6 og E10. Ta av til fylkesvei 829 mot Grovfjord. Det kan være vanskelig å finne parkering der turen starter. Om man ikke skal stå på privat eiendom, kan man parkere i en stor lomme (med et informasjonsskilt) på venstre side, cirka 14 kilometer fra E10. Herfra må man gå cirka 1,5 kilometer for å komme til stedet der man svinger av fra veien.
    • Sesong: Februar - mai

Opp: Gå forbi husene som ligger i 60-sonen ved en bro over Segelelva, og langs den høyre (østre) siden av bekken. Ikke kryss bekken når du kommer til den lille broen etter cirka en halv kilometer. Gå i stedet opp et titalls meter til høyre for å finne en sti/traktorvei som leder videre opp langs Segelelvas høyre side. Kryss bekken der dalen begynner å flate ut (ovenfor 300 moh), og gå opp gjennom skogen i nordlig retning. Fortsett langs den høyre (østre) siden av det gigantiske og bratte snøfeltet ovenfor tregrensen. På slutten blir det så bratt at du kan behøve å ta av deg skiene og fortsette til fots. De siste 500 høydemeterne mot toppkammen går du i terreng der det er vanskelig å finne sikre veivalg. Forsikre deg om at det er sikre snøforhold! Gå vestover 100 meter langs toppkammen for å nå toppen.

Ned: Samme som Opp. Det gigantiske snøfeltet er bratt, langt og rett som ett hvitt papirark. En garantert heftig opplevelse.

Kart over Segeltinden med inntegnet rute. Fra Toppturer rundt Narvik.
    Mikael af Ekenstam på øvre del av Segeltindens fine nedkjøring. Foto: Lars Thulin / Toppturer rundt Narvik.
    Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som gjør at du velger riktigere utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
    Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
    Salg og marked: Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum