7.7.1/Opp 1: Første del av ruta legges langs vei og uthogd trase innover og forbi Pedersokken. Du passerer elva som kommer ned Kipperdalen,  legger sporet mot nordøst og tar så kurs mot starten på nordvestryggen på Litledalsfjellet. Når du nærmer deg ryggen, må du vurdere når du skal feste skiene på sekken og fortsette med stegjern og isøks. Deretter er det bare å kose seg oppover den småkuperte ryggen. Vær obs på skavler.  Oppe ved pkt.1231 moh. flater det litt ut, før du dreier mer mot nordøst og tinderangler frem til toppunktet.

7.7.2: Fra toppen fortsetter du litt videre utover ryggen før du finner veien ned mot V-NV.  Fra ryggen og ned til 1100-1200 moh. er det 30-35 grader og noen litt brattere partier. Her må du ut fra forholdene vurdere om du kjører på ski ned eller går på beina. Uansett; etter hvert er det tid for å ta på seg skiene og svinge seg nedover og velge linje etter behov.  Store deler av nedkjøringen kan gå i terreng under 27 grader. Men mellom 840-700 moh. er det partier som er 30-35 grader. Etter det er det bare å sette seg i hockey ned og ut Litledalen tilbake mot oppoversporet.