Den 800 høydemeter loddrette nordveggen på Langdalstindane er en av Lyngenhalvøyas sagnomsuste og mest imponerende vegger. Etter toppbesøket venter over tusen høydemeter flott skikjøring.

6.32.1: Ruta innover Rypedalen langs traseen til en skogsvei. Ved overgangen til Langdalen begynner du å stige svakt oppover og følger høyresiden av elva. Etter ca.4 km. forlates skoggrensa og du vil opp til venstre skue inngangen til amfiet du skal inn i. Nå venter en 600 meter lang motbakke med en del blokker til du kommer opp til inngangen til botnen hvor det flater litt ut. Oppstigningen hit har partier som er 30-35 grader bratt.  Men ennå gjenstår 700 høydemeter jevn stigning der store deler av ruta går på bre i et stort flott fjellamfi. På vinteren er sprekkene dekket med snø. Mellom 1240-1460 moh. er det partier på 30-40 grader. Deretter flater det ut, og du siger inn på toppplatået. Her er ingen varde, så skal du være sikker på å ha vært på høyeste punkt, må du gå litt frem og tilbake.

Ned: Den flotteste nedkjøringen følger ned samme rute som oppstigningen. Her er det bare å slippe seg utfor rett fra toppunktet og nyte svingene nedover botnen, der det ofte ligger god snø.