Begge toppene har noen attraktive skilinjer og skogkjøringen i seg selv er noe av det beste i Beiarn. Fra veien ser det tett og ufremkommelig ut, men det gjelder bare å treffe riktig. Er det dårlig sikt i fjellet og høy skredfare, kan turen opp fra Laukset til tregrensen anbefales.

Adkomst/parkering: Fra COOP Storjord følg FV 813 mot Moldjord 700 meter og ta av til Leiråmo. Etter 29,5 km parkering hø side av vei rett nedenfor rød hytte ved utløpet av Storelva ved Laukset, UTM 82135-06928. Totalt 30,2 km fra Storjord.

Fra parkeringen 180 moh treffer du skogsveien rett bak på høyre side av den røde hytta. Skogsveien går i lange slake sikk-sakksvinger i starten, men brattner til etter hvert. Ikke la deg friste til å ta venstre på 250 moh, følg skogsveien videre i retning nord. På 450 moh dør skogsveien ut, men terrenget har åpnet seg markant og åpen skog krysses opp til tregrensen. Fortsett til en markert kolle med trær 100 meter sør for Storelva på 650 moh, UTM 81202-07673. Fra kollen tar du sikte på topp 1060 moh (nydelig skitopp i seg selv!). På 850 moh sikt inn på de store steinene på 900 moh. Siste biten er like over 30 grader. Herfra gå enten sørvest (heiskars venstre) inn i en halfpipe/søkkformasjon (liten bretunge på kartet – nydelig skikjøring) og inn bak p1060, over ryggen til høyre og kjør ned i Storskard-gryta (tryggeste alternativ) eller du krysser nord (høyre) fra steinene på 900 moh i samme høyde og inn i Storskardgryta. Kortere tur og et alternativ som eksponerer deg for en 36 grader bratt passasje. Fra gryta tar du sikte på Storskardet 1100 moh i slakt terreng og derfra videre opp på Kamtinden via SV ryggen (9.1) eller opp på Stormyraksla via nordryggen.