Så dette er toppen å besøke hvis du vil ha det gode overblikk over Lyngsalpene. Med en gedigen flott og bratt nedkjøring i et ­spektakulært fjellmiljø som virkelig holder Chamonix-klasse!

6.10.1: Ruta går oppover i «halfpipen» som skal styre snøskred. Følg denne og ta kurs mot laveste punkt på endemoreneryggen du ser på ca.600 moh. Vær klar over at hele ruta oppover herfra går i potensielle utløpsområder for til dels store skred fra fjellmassivet rundt!! Ruta videre langs venstresiden av en stor sidemorene rygg og videre oppover brearmen som ligger øst for Urdkjerringa.  Det er et kort litt brattere parti på 30 grader mellom 900-1000 moh. Herfra fortsetter du opp breen i nordøstlig retning, og på ca.1150 moh. dreier du mot vest, først opp på en liten ryggformasjon. Her er det partier på 35-40 grader. Fortsett hundre meter videre til du står ved inngangen til ei renne som bringer deg helt til topps. Renna er i deler så smal og bratt, 35-45 grader, at du må ta skiene på sekken. Vær også obs på at ved en utglidning/skred her, vil du kunne bli ført utfor en lite stup nedenfor.

Ned: Nedkjøringene følger samme trasé som oppstigningen.