Utsikten er uslåelig og du kan skue inn i hjertet av Bodøalpene. Turen byr ikke på den jevneste nedkjøringen, men den skålformede halfpipen på sørsiden kan gi fantastiske snøforhold langt utover våren. Finner du bra snø her, er det alltid fristende å ta seg flere turer opp.

Adkomst/parkering: Kjør RV 80 fra Bodø retning Fauske. Ved Hopen, etter 8,5 km, følg skilting til Vatne. Etter avkjøring Vatne kjør veien videre 7,3 km til Stormyra skytefelt, UTM 92753- 71067 (opp alternativ 1) eller 8,7 km til veibom ved Heggmoen, UTM 93969-71028 (opp alternativ 2).

Det slakeste alternativet for opptur og egner seg best når det er bra med snø som dekker de første svabergene. Sen vår eller tidlig vinter får du gjerne landkjenning her. Kryss Stormyra mot den slake ryggen rett NØ for p90 og følg naturlig terreng mot toppen. Unngå bekkefar som begynner på ca 300 moh, men velg høyre side av bekkefaret. På 700 moh kan du nå toppen via sørvestflanken (høyre side av klippefremspring) eller vestryggen (venstre side av klippefremspring).