Ettersom turen starter og slutter ved tregrensen er det som regel godt med snø seint på sesongen, turen egner seg fint for den som drømmer om å gå på ski i midnattssol. En variant av turen er å gå til venstre i stedet for til høyre fra passet under Vássečohkkas sørtopp. Da kan du gå over Gorsačohkka, Biran och Gearggečorru for så til slutt å kjøre ned til Låktajåkka holdeplass (se turbeskrivelser for Gorsačohkka og Gearggečorru for flere detaljer).

Gå under jernbanesporet gjennom tunnelen, forbi skiheisen, over elva Gátterjohka og parallelt med jernbanesporet før du starter å gå opp til høyre på bakkene under Vássečohkka sin nordtopp. Fortsett på skrå til høyre uten å ta for mye høyde, og rund Vássečohkka slik at du kommer til åpningen av Gearggevággi (Kärkevagge) og frem til den store forsenkningen som leder opp mot Vássečohkka. Du kan enten gå opp i forsenkningens venstre side eller i midten og så skrå over til toppen av det dype bekkeløpet. Her flater det ut og åpner seg i en stor dal. Du fortsetter lengst inn i dalen og opp til venstre ved øvre del av dalen. Fortsett langs den brede fjellryggen over topp 1491 og videre opp til Vássečohkka sin sørtopp.

Fra sørtoppen bærer det utfor i 300 høydemeter ned mot paset ved 1279 moh. Bakken er en sørside, hvilket gjør at føret kan variere fra steinhardt til slush avhengig av hvilken tid på døgnet og sesongen du passerer. Gå videre opp og langs kammen mot Vuoiddasriddas topp. Fortsett å holde innerkurven på hesteskoen, men ikke for mye, da det er veldig bratt ned mot Vássevággi. Nå følger noen kilometer opp og ned før den siste stigningen mot Vuoiddasriidas topp. Fra toppen kjører du ned til høyre på store snøfelt i retning mot indre del av Vássevággi, der det er en skikkelig fin nedkjøring. Ikke kjør for langt til høyre, her er det eksponert og skredutsatt. Alternativt kan du prøve Triangelen fra toppen av Vuoiddasriida (se egen turbeskrivelse for Vuoiddasriida). Etter fin kjøring venter en lang transportetappe tilbake til Katterjåkk.