Fantastisk utsikt mot fjellverdenen nord på Lyngenhalvøya og mot Kåfjordalpene på østsiden av Lyngenfjorden.

6.12.1: Til startstedet kommer du ved å kjøre fra Lyngseidet nordover mot Koppangen. Ved Rottenvik tar du av til venstre og følger den relativt smale veien ca.1 km. til aktuell parkeringsplass. I begynnelsen følger ruta en anleggsvei oppover. Like før du kommer til Rottenvikvatnet legger du ruta langs vest- og senere nordsiden av vatnet, før du stiger opp til det flater litt ut på 650 moh. Sørsiden på fjellet har vært åsted for et par tragisk skredulykker med dødelig utfall. Så gjør gode vurderinger; både av skredfaren og i bruk av terrenget til å legge fornuftige spor. Du fortsetter vestover forbi det lille vannet og tar sikte på en liten ryggformasjon som man legger sporet inn på og videre oppover. Her er det små områder som er rundt 30 grader så bruk litt tid på å gjøre gode vegvalg. Videre oppover bør man holde en kurs mest mulig rett mot toppen.

Ned: Vil du føle deg mest mulig trygg følger du samme trasé ned som denne oppstigningen..