Selv om det primært er dekkene som skal treffe underlaget når du sykler, er det viktig med godt fottøy.  FØR DU VELGER SKO Strammesystem Det finnes forskjellige måter å stramme en sko på. Det vanligste på sykkelsko i 2018 er enten BOA-snøring, vanlige jekkstrammere, eller snøring. Skoene i denne testen har stramming av de to førstnevnte kategoriene, men flere av dem kan også leveres med vanlig snøring. Hva du måtte foretrekke er veldig individuelt. Fordelen med et BOA-system etter vår mening, er at det litt avhengig av implementeringen gir et litt jevnere trykk over foten ved stramming. En annen fordel er at trinnjusteringen med klikk på BOA-snellen gjør at du kan finjustere strammingen, også ganske enkelt i fart. Noen vil argumentere med at BOA-hjulene er utsatt for slag i trang partier – dette har ikke vært et problem i vår test. Mye gåing? Det høres kanskje rart ut å vurdere egenskapene når man går med sykkelsko, men nå er det en gang slik at man må av sykkelen i blant. Kommer du ikke opp et crux og må klikke ut og plassere føttene hurtig for å ikke falle, eller kommer til en klatring det rett og slett ikke er mulig å sykle, må du belage deg på å ta beina fatt. Noen sykkelturer vil også innebære partier som ikke lar seg sykle, og da er det greit om skoene gir deg den støtten du trenger i disse korte partiene. Flere steder i Norge foregår også stisykling på en slik måte at man dytter eller bærer sykkelen opp, for så å sykle ned igjen. Da er både gå-komfort og godt grep i sålen viktig. Vi har ikke testet skoene lenge nok til å kunne si noe om slitestyrke. LES OGSÅ:  Montebellorittet blir tøffereVi skal ikke mange år tilbake til da utvalget var svært begrenset, og de fleste brukte sko som egentlig var tiltenkt konkurransesykling. Etter hvert begynte det å komme modeller som hadde visuelle referanser til skatesko, og siden da har bare utvalget blitt bedre.Konkurransesyklisters viktige prioriteringer er selvfølgelig lav vekt, og stivhet for å få god respons når det tråkkes til. I en konkurranse har de fleste et mål om å være så lite ute av pedalene som mulig, så byggekvaliteten og slitasjestyrken på sålen har litt mindre å si.Skal du derimot først og fremst bruke skoene til stisykling, er det lov å tillate seg å tenke litt annerledes. Selv om lav vekt sjeldent er å forakte, skal  gi deg god støtte når du legger kraft ned i pedalene for å komme deg opp klatringer. Like fullt skal de gi deg god støtte og stabilitet når du står i pedalene i lange utforkjøringer. Stisko er også bygd langt mer solid, både med tanke på sålen under skoen, og tåparti som er forsterket for å tåle slitasjen fra de gangene du må av sykkelen og gå. Av nevnte grunner er også stisko lagd mer komfortable.Komfortabelt trenger ikke nødvendigvis å bety slappe såler som crox-sandaler og overdel som en strikkasokk fra bestemor. Selv om skoene i denne testen har litt mindre stive såler målt etter produsentenes egne skalaer, gir de fortsatt god støtte til fotbladet når du står i pedalene.Skoene ble testet intensivt over flere dager under over flere dager under sykkeltesting i Barcelona.LES OGSÅ:  Målestokken- Oakley Radar LockSaken fortsetter under bildet GREPA: Det er forskjeller på hvor godt grep de forskjellige skoene har. Du må selv vurdere hvor viktig dette kriteriet er for deg. Foto: Kristoffer KippernesLES OGSÅ:  Alt om stisykling