Ønsker du råere kjøreegenskaper på toppturene? Eller bare en superallsidig skistøvel som takler alt fra bakkekjøring til lange vårskiturer? Den siste generasjonen alpinstøvler med gåfunksjon og tech-innfesting, overgår det vi drømte om for få år siden.Slik velger du riktig taubrems til klatreturen!Alpinstøvler med gåfunksjon har vi riktignok hatt en stund, men de pleide å veie to kilo.Lette toppturstøvler har vi også hatt lenge, men kjøreegenskapene har vært langt unna det vi er vant til i en alpinstøvel. Nå er de to kategoriene i ferd med å smelte sammen. I vektklassen rundt 1500 gram får du nå støvler som vil yppe seg mot stive, klassiske alpinstøvler i kjøreegenskaper. Slike støvler kom for fullt i høst, og neste vinter blir ikke noe unntak. Nokså stive og kjøreorienterte topptursko med maljer for techbindinger er noe av det mest allsidige en skikjører kan ha på beina.Sett denne? Stor test av lette toppturstøvler! KJØREORIENTERT: Støvlene i denne testen har gode kjøreegenskaper, og åpner for ambisiøs kjøring. Her sette tester Tore Meirik svinger i Oppdal med Rossignol Alltrack LT. Foto: Martin Innerdal Dalen Vi har testet fem modeller mot hverandre. Fire av fem har fire spenner, og overlapp-konstruksjon. Alle har gåmodus med mellom 45 og 55 grader oppgitt gåutslag – altså hvor mye bevegelse skoen tillater i ankelleddet. Gåutslaget (og vekten) sier mye om hvor gode støvlene er i motbakke, men ikke alt. Hvor stiv innerskoa er spiller en viktig rolle for gåutslaget, og det vil variere hvordan produsentene måler. Tykkelsen – og kvaliteten og slitestyrken – på innerstøvlene varierer. Her er det enkelt for produsentene å spare vekt, men det går ut over både komfort og kjøreegenskaper. Tykkere innerstøvler er varmere og de fordeler trykket fra spennene bedre – noe som er ekstra viktig når støvlene er laget i tynn og stiv plast. Samtidig vil tjukke og stive innerstøvler gå ut over gåutslaget.Ny sekk? Her er åtte gode alternativer for topptur! OPPTUR: Gåutslaget er viktig for oppturen, men antall grader sier ikke alt. Foto: Martin Innerdal Dalen Fleksen i støvlene har skapt hodebry for produsentene. Nøkkelen til å lage en lett støvel med gode kjøreegenskaper er skallmaterialet. Kunststoffmaterialet Grilamid brukes i de fleste slike støvler. Men selv om det er stivt, er det utfordrende å få støvler i Grilamid til å gå den samme kjørefølelsen som støvler i tyngre PU-plast. En god alpinstøvel har progressiv fleks, som øker jevnt og forutsigbart, ettersom trykket fra kropp og underlag øker. Det har vist seg vanskelig å få til dette med Grilamid, men produsentene viser nå at det er mulig.Les mer om materialer i toppturstøvler her!Alle støvlene har blitt brukt i flere tusen høydemeter hver gjennom vinteren, både i og utenfor skiheis. Vekten har vi målt selv, oppgitt er gjennomsnittsvekta på begge skoene i størrelse 26,5. Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.no, terrengsykkel.no, friflyt.no, utemagasinet.no og norsk-klatring.no.Sjekk vår test av fem ferske og komplette toppturbindinger! Kompatibilitet Støvler som passer med techbindinger har tradisjonelt ikke fungert med vanlige alpinbindinger og rammebindinger på grunn av forskjellige krav til tykkelse på sålen og friksjonen under støvelen. Vanlige alpinbindinger krever glatt såle for at utløsingsfunksjonen skal fungere etter normen, og dermed TÜV-godkjennes (TÜV er selskapet som godkjenner sikkerhetsfunksjon på skibindinger).  På tech- og rammebindinger er det motsatt, h