Whyte S-150 S har som navnet tilsier 150 mm vandring foran og bak. Det er ganske så standard for stisykkelkategorien. De store hjulene har også blitt normalt. Der Whyte skiller seg ut er på rammegeometrien. De har gått foran i utviklingen mot slakere styrevinkler og lange rammer. Styrerørsvinkel på 65,6 grader er omtrent lik som på Trek Slash, men Whyte-sykkelen har to centimeter lengre ramme (reach) i large enn Slash i 19,5.

Den ekstra rammelengden er kombinert med kortere stem. Avstanden mellom setet og styret er dermed omtrent den samme, mens forhjulet har blitt skjøvet fremover. Whyte-sykkelen er lav over overrøret. Dette gir god skrittklaring. Et stag mellom overrør og seterør begrenser lengden på senkepinnen. 150 mm vandring i størrelse large er uansett bra. Setepinneklemma er av den integrerte varianten. Denne holder godt på setepinnen, men en skarp kant nede i seterøret lagde stygge riper på pinnen på vår testsykkel. Truls på Flytsti understreker at dette ikke vil forekomme på sykler solgt fra han. Vår testsykkel kom rett fra England. S-150 S har en rimelig, men funksjonell utstyrspakke. Bakdemperen fra Rock Shox er av den litt enkle sorten, uten noen andre justeringsmuligheter enn lufttrykk og returdemping. Og bremsene er enklere enn på de andre.Heldigvis har Whyte-sykkelen et effektivt demperoppheng som gir godt fraspark både på grusklatringer og i tekniske kneiker i terrenget. Bakdemperen synker ikke plagsomt mye sammen i bratte klatringer og bakhjulet biter seg fast i underlaget ved at demperopphenget spenner fra. Bratt setevinkel plasserer oss godt over pedalene i de bakkene vi kan sitte på setet.

Whyte S-150 S er på sitt beste i røffe utforkjøringer, aller helst i høy fart. Den nyter godt av stabiliteten de store hjulene gir den, men den er også lett å manøvrere i trange partier.  Revelation-gaffelen fra Rock Shox gir et solid inntrykk, selv om det finnes både mer fintfølende og presist redskap på markedet. Dempingen føles passe myk i starten av vandringen og strammes opp forutsigbart gjennom vandringen. Av syklene i testen er det på Whyte-sykkelen vi føler oss aller tryggest på når vi roter oss opp i trøbbel på stiene. Solide dekk og hjul bidrar til trygghetsfølelsen, i tillegg til at manøvrerbarheten lar oss impulsivt ta andre sporvalg enn de vi først så oss ut. Whyte har gjort smart i å utstyre sykkelen med litt kortere krankarmer enn standard. Dette gjør det lettere å unngå og slå pedalene nedi under energisk tråkking i kupert, slagete terreng. At demperopphenget gir super støtte midt i vandringen hjelper også på her.