Britiske Whyte - må ikke forveksles med XXL sitt husmerke White - kom på banen for 19 år siden med den ville PRST-1 fulldemperen. Ingen sykler har før eller siden vært så estetisk utfordret. Den spesielle sykkelen viste at karene bak Whyte kunne mye om hva som gjør en god fulldempet terrengsykkel. Vår testsykkel - Whyte S-150 RS ser ganske så konvensjonell ut. I hvert fall etter moderne standarder. Den har slakere styrevinkel på 65,6 grader enn de fleste, og er litt lenger enn normalen - så lang at vi i stedet for L testet M, uten å føle at sykkelen var for liten. 640 mm langt overrør i large er alt annet enn konvensjonelt. Whyte-sykkelen er rimeligst i testen. Vi kan spore noe av det til bakrammen av aluminium og husdeler på sete, styre og stem. Whyte har likevel prioritert riktig med god Rock Shox Pike-gaffel i front. Whyte S-150 RS beviser raskt at merkevaredeler betyr lite i forhold til sykkelrammas iboende egenskaper når det kommer til moro i terrenget. Fra første tråkk overbeviser sykkelen med en smittende lekenhet. Den er usedvanlig lettsyklet og krever ingen tilvenning, progressiv geometri til tross. Slak styrevinkel kombinert med ekstra fremløp i gaffelen gir lang front, som likevel oppleves kvikk og spesielt villig til å sette kontante svinger. Forhjulet er lett å løfte opp og over kanter. Å rulle ned rothellinger på bakhjulet er også barnemat. Oppover må vi klare oss med bakdemperens to innstillinger. Å låse en bakdemper i teknisk klatring er idioti. Vi kjører på med åpen bakdemper og angrer aldri. Det minimalistiske bakdekket til tross, vi får godt grep opp grove klatringer og opplever ikke at forhjulet snuser rundt som en sporhund. Sykkelen føles lettere enn den faktisk er. I småkupert terreng blir vi stående og jage. Hver kul blir et hopp, hver rothaug en mulighet til å finne overganger fra sats til landing. Whyte S-150 RS er blant testens aller beste i svingete utforkjøringer i lav fart og i lekent terreng. I høy fart stjeler lekenheten noe trygghet, men modige piloter vil vite å snu disse egenskapene til manøvrerbarhet. Whyte S-150 RS var denne testens overraskelse. Den overbeviser oss med både lekne og kapable egenskaper kombinert med en velprioritert utstyrspakke som gir oss alt vi trenger og lite vi ikke har behov for. Et supert nytt bekjentskap på det norske markedet.   NØYTRALT: Whyte har spart inn noe ved å bruke no-name-nav. Det har gitt plass til en god Pike-gaffel. Foto: Kristoffer Kippernes ELEGANT: Seteklemma på Whyte-sykkelen er godt skjult og krever litt ekstra kraft, men den ser flott ut. Foto: Kristoffer Kippernes LUKSUS: Karbonkrank er en fin oppgradering på Whyte-sykkelen. Monter helst gummibeskyttere ytterst på armene før du drar i gang. Foto: Kristoffer Kippernes