FAKTA

PRIS: 54 000 kroner 
VEKT: 13,6 kilo (slangeløst) 
STØRRELSE TESTET: 19,5 
NETT: trekbikes.no 

UTSTYR
RAMME: Karbon 
GAFFEL: RockShox Lyrik RC 
BAKDEMPER: RockShox Super Deluxe RC3 
STYRE- OG FREMSPRING: Bontrager Line 780mm styre, 
SETE/SETEPINNE: Bontrager Line fremspring. Bontrager Evoke 2 sete, Bontrager Drop Line setepinne 
DRIVVERK: SRAM X1, SRAM X1 32t krank 
BREMSER: SRAM Guide R 
HJUL OG DEKK: Bontrager Line Comp 30 hjul, Bontrager SE4 Team Issue 2,4" dekk 
VANDRING FORAN/BAK: 160/150mm  

skala
4.9/6

Det ble stor oppstandelse da Trek relanserte Fuel EX og Remedy uten et rendyrket enduro-alternativ. 

Vi slapp å leve i villfarelse lenge, for snart etter kom nye Slash, nærmere sagt Slash 29. Borte er altså 27,5-tommer hjul, nå er sykkelen en rendyrket storhjuling. Sett bort i fra hjulstørrelesen, er den mest bemerkelsesverdig endringen at Trek har gått bort fra det velprøvde Full Floater demperopphenget, tilsynelatende for å få bedre plass til mye vandring og stor bakdemper. 

Testens aller svarteste sykkel er i all hovedsak utstyrt med Bontrager-komponenter. Drop-Line setepinnen er et positivt tilskudd i markedet for heve/-senkepinner. Både hjul og dekk fra Bontrager har vi god erfaring med fra før, og SRAM står for et 1x11 drivverk og bremser. 

Trek Slash har en veldig aktiv følelse. Dette fungerer spesielt godt i kupert terreng, og i korte små oppoversprinter er dette vår favoritt. Man får ikke helt den samme utforsykkelfølelsen som på Nomad og Slayer, men de store hjulene sluker unna teknisk terreng. 29-tommer hjul er raske, men kombinert med 160mm vandring krever det mye håndtering i trange partier. Vi er dog imponert over hvor godt Trek har løst dette. 

Trek Slash er kanskje den beste 29-eren med mye vandring vi har prøvd til dags dato. Det er imponerende hvordan amerikanerne har klart å bygge så mye vandring og stabilitet i en sykkel som håndterer krappe svinger og kronglete stier så godt. Lav vekt og et demperoppheng som nesten er like altoppslukende som det er tråkkeffektivt gjør dette til en fenomenal totalpakke. 

Trek er tråkkvennlig, presis og stødig, men mangler litt den bunnløse følelsen som de hvasseste konkurrentene har. Mye av det tapte taes igjen på større hjul, og vi lar oss imponere hvor godt Trek har klart å tilpasse både demperoppheng og geometri til hjulene. 

Trek Slash 9.8 er en rendyrket endurosykkel, både i teori og praksis.   

FORBILLEDLIG: Trek Slash er i en egen klasse når det kommer til finish. Solid underrørsbeskyttelse, og enkle, men smarte løsninger på vaierføring. Foto: Kristoffer Kippernes

ALT BONTRAGER: Vel, nesten. Bontrager-hjulene er fine, og skodd med dekk fra samme produsent. Foto: Kristoffer Kippernes 

STOPP HER: Knockblock-løsningen sørger for at styret ikke treffer overrøret ved en kraftig rotasjon, som gjerne oppstår ved kræsj. Høyst aktuelt på en sykkel i denne kategorien. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Justerbar geometri Flott underrørsbeskyttelse
MINUS
Ingen
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS SNITT
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STI
VINNERPOTENSIAL
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT