FAKTA

PRIS: 39 000 kr 
VEKT: 13,9 kilo  
STR. TESTET: 19,5 
NETT: Trek.no 

UTSTYR 
Vandring f/b: 160mm/150mm 
Ramme: OCLV Mountain-karbon, bakstag i alu 
Gaffel: RockShox Yari RC 
Bakdemper: RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv treposisjonsdemper 
Styre/styrefremspring: Bontrager Line, 35 mm 780mm styre, Bontrager Line, Knock Block stem 
Sete/setepinne: Bontrager Evoke 2 sete, Bontrager Drop Line 150 mm senkepinne 
Hjul og dekk: Bontrager Line Comp 30 hjul, Bontrager XR4 Team Issue 2,4 dekk 
Drivverk: SRAM NX 1x11, SRAM NX 32t krank 
Bremser: SRAM Guide R 

Trek Remedy er en moderne stisykkelklassiker. Siste generasjon av modellen er en kapabel stisykkel med 27,5-tommers hjul og allsidige egenskaper. I Trek-katalogen er det de siste årene Slash som har tatt over som enduro-våpenet, men denne kommer kun med 29er-hjul. Remedy er likevel også den tiltenkt enduro-bruk, uten at den i like stor grad er spisset mot slikt. 

Remedy 9.7 gir et kvalitetsinntrykk. Karbonrammen er flott, med elegant og funksjonell vaierføring og fine linjer. Demperopphenget med ledd som roterer rundt bakakslingen er blant bransjens mest tråkkeffektive og følsomme utfor. Kombinert med den såkalte Re:Aktivedemperteknologien (utviklet sammen med Penske), oppleves Remedys demping av slag som veldig smidig, samtidig som sykkelen holder seg godt oppe under ivrig tråkking. 

Treks egne Bontrager-komponenter har de siste årene blitt flotte tilskudd til Treks sykler. Hjul, styre, stem, senkepinne og dekk holder høy kvalitet og overbeviser med god funksjon og ergonomi. Dekkene er gripevillige uten å være de groveste. Senkepinnen matcher bransjestandarden Rock Shox Reverb med suveren tommelbryter under styret. 

I klatringer er den balansert og lett å tråkke. Bakramma spenner bra fra mot underlaget, uten å sige sammen. Re:Aktiv-bakdemperen gir en stram plattform å tråkke på, uten at det går utover følsomheten på små slag. På toppryggen i vår testløype er sykkelen lett å få opp i fart, samt opp og over kanter. Når terrenget bikker nedover er Remedy forutsigbar og dønn pålitelig. Den føles trygg og kapabel, men inviterer i liten grad til dumskap i ytterkant av egne ferdighetsgrenser. 

Både i høy og lav fart er sykkelen lett å plassere. De solide hjulene, den velfungerende ramma og demperopphenget følger linjer presist uten at sykkelen er ukomfortabel med hardkjør. 

Remedy er en lettsyklet stisykkel med reserver til grove utforkjøringer. Den har ingen huller, men briljerer heller ikke med ekstrem spisskompetanse på noen områder. Trek Remedy 9.7 er kanskje ikke den sykkelen som inviterer deg med på mest ugagn, men tar du initiativet selv, blir den med på det meste. Remedy kommer best til sin rett i småkupert terreng med tidvis lange utforkjøringer. Den er mer en stisykkel med enduro-egenskaper, enn det motsatte. Sykler du mest kupert sti, men ønsker å ha noe å gå på til de tøffeste utforkjøringene, trår du ikke feil med Treks moderne klassiker. 

AKTIVT LEDD: Trek kaller det Active braking Pivot. Dave Weagle kaller sin lignende konstruksjon Split Pivot - leddet rundt bakakslingen motvirker at bremsing strammer opp bakdempingen. Foto: Kristoffer Kippernes

TOSIDIG: Treks Full Floater-opphengen medfører at bakdemperen blir trukket nedover under kompresjon. Dette forhindrer hard bunning. Foto: Kristoffer Kippernes

STYRESTOPPER: Å slå styret i overrøret kan ødelegge en ramme. Treks Shock-block forhindrer det, men begrenser også styreutslaget i trange svinger. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
God på alt Solid tråkk Topp setepinne Flotte hjul Gode allrounddekk Bra finish – ryddig og ordentlig God pris
MINUS
Ingen spisskompetanse Knock-block begrenser svingradius noe Litt enkel gaffel
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STISYKLING
SYKKELGLEDE
FINISH
POENGSNITT