I tillegg til å være testens letteste binding med sine 408 gram, føles den veldig tight. Både fram- og bakbinding gir et solid inntrykk. Bakbindingen spesielt er meget kontant. En justerbar, tverrgående plate under hælen, gjør at du kan trykke hælen ned. Det hjelper på kraftoverføringen, men virker mindre gunstig med tanke på utløsermekanismen. ATK er de eneste som leverer en binding uten fjærbelastet framovertrykk. Det vil gjøre at bakbindingen klemmes inn mot støvelen når skien bøyes, noe som kan gå ut over utløsningen. Brukervennligheten til ATK er bra. Hælløfteren er enkel og grei, kan vris 360 grader og har to nivåer, i tillegg til å gå flatt.

Innsteget går greit, selv uten noen form for støvelstopper til å guide deg på plass. 

INNOVATIVT: ATK Race har plassert skistopperen på frambindinga. Smart. Foto: Hans Petter Hval

Skistopperen er festet på tåbindingen og låses i kjøremodus ved å klemme ned den svarte bøyla foran. Bonuspoeng til ATK for den, både plassering og funksjon. Det som er bra med å ha stopperen foran, er at skia flipper raskere og vil stoppe hurtigere ved en utløsning. Men litt knotete å montere på skia, spesielt hælklossen, da det er viktig at den monteres slik at støvelen hviler på den, og ikke bare på pinnene i bakbindinga. Relativt bredt skrueinnfesting, så bredt at noen av skruene går langt utenfor forsterkningsplatene i skiene. Og åtte skruer i frambindingen er brukbart overkill, selv om ATK selv mener det gir den beste stabiliteten. Free-Raider 14 er laget i frest aluminium. Kraftig materialbruk og ingen unødvendigheter gir et solid helhetsinntrykk.

Den integrert feste for skarejern. Dette er en lett binding som gir en god opplevelse. Men vær klar over at ATK har en enklere løsning enn de andre med tanke på sikkerheten. Bakbindingen som står i fast posisjon og plattformen som kan skape friksjon, gjør at du ikke kan regne med samme presisjon på utløsningen som på de andre.

+ Skistopper foran og null slark

– Bakbindingen som står i fast posisjon og plattformen som kan skape friksjon, gjør at du ikke kan regne med samme presisjon på utløsningen som på de andre.

ATK Race Free-Rider 14

Høyde bakbinding: 15 mm

Høyde frambinding: 8 mm

Høyde hælløftere: 40 mm – 60 mm.

Justering: 28 mm

DIN: 9-14

Vekt: 408 gram

Pris: 6200 kroner

MINIMALISTISK: Ingen overflødige detaljer på bakbinding. Hælløfter med justeringsmuligheter fra 8-14 og separat hælkloss foran. Foto: Hans Petter Hval