Den asymmetriske ramma, med staget ved siden av demperen, som Specialized kaller Sidearm ser rå ut i den matte grå fargen. Logo-føringen er subtil. Du må kjenne din sykkelprofil for å spotte at dette er en Specialized før du kommer tett på. Ramma har Specializeds egne FSR-oppheng, som er det klassiske opphenget med leddet kjedestag, såkalt FSR-link, eller Horst Link, som Specialized kjøpte rettighetene til fra Horst Leitner i 1991. 

Utstyrspakka er testens rimeligste, men Specialized har tolket kategorien presist og prioritert de riktige elementene. En god og justerbar bakdemper, kraftige bremser, funksjonell og lang senkepinne og breie felger og superbreie dekk. Drivverket, som er det minst viktige på en stisykkel er Srams billigste Eagle-gruppe, tolvdelt NX. NX-gruppas kassett går fra 11-50 i motsetning til GX og dyrere grupper som har 10-50-kassett og tilhørende Xd-boss. Md 30-drev på kranken er det ikke rare maksfarten du får opp på transportetapper på grus og asfalt, men det er heller ikke bruksområdet til denne sykkelen.