FAKTA

PRIS: 49 999 kroner 
VEKT: 14,4 kilo (slangeløst) 
STØRRELSE TESTET: M 
NETT: specialized.com  

UTSTYR
RAMME: Karbon/Aluminium 
GAFFEL: RockShox Lyrik RC 
BAKDEMPER: RockShox Monarch Plus 
STYRE- OG FREMSPRING: Specialized DH 780mm styre, Specialized Trail fremspring 
SETE/SETEPINNE: Specialized Henge Comp sete, Specialized Command Post Ircc setepinne 
DRIVVERK: SRAM GX, RaceFace Aeffect 28t krank 
BREMSER: SRAM Guide R 
HJUL OG DEKK: Roval Traverse 29 hjul, Specialized Butcher/Slaughter GRID 2,3 dekk. 
VANDRING FORAN/BAK: 160/165mm  

skala
4.6/6

Specialized var smått banebrytende da de i 2000 lanserte sin enduro – lenge før enduro ble et konkurransebegrep slik vi kjenner det i dag. 

Navnet er beholdt, og mye av grunnlaget også. Specialized skapte nok en gang oppstuss da de i 2013 lanserte Enduro 29 – datidens første 29-tommer med 160 millimeter vandring. For 2017-sesongen har den fått flere oppgraderinger; vandringen er økt til 165 millimeter, vaierføringen har blitt ryddet opp i, den har nå gjenget krankhus, samt SWAT-rom i underrøret. Geometrien er også endret; styrevinkelen har blitt 1 ½ grad slakere, og seterørsvinkelen har blitt brattere. 

Nå kommer den også i to versjoner – enten i 27,5-konfigurasjon, eller en versjon som tar både 29- og 27,5+ dekk. Vi har testet sistnevnte, i rimeligste karbonversjon. Utstyrspakken er helt adekvat til 49 999 kroner, men imponerer ikke. Vi setter dog pris på SWAT-rommet i underrøret, og muligheten til å pakke med ekstra slanger og verktøy der. I konkurransesammenheng er det en fordel å pakke minst mulig på ryggen. 

Vel og bra med forandringer, men hvordan føles det ute på stien? Det er en kjent følelse fra tidligere versjoner av Enduro når vi tråkker av gårde. I likhet med Trek Slash har den en sporty følelse, og på en tenkt skala er den kanskje nærmere stisykler enn grove, utforrettede sykler. I klatringer er den av de bedre og FSR-opphenget holder seg godt oppe i vandringen. 

Noen sykler gir inntrykk av å ha mer vandring enn oppgitt, Specialized Enduro oppleves mindre grov enn hva tallene kanskje gir inntrykk av. Dette er dog ingen negativ innvending. Til lengre turer i marka hvor det bare handler om å komme seg opp klatringene, men utforkjøringene teller, er dette en fordel. Specialized Enduro var i sin tid banebrytende og nyskapende. Nå har konkurransen tatt seg opp betraktelig, og i dette selskapet er det vanskelig å utmerke seg. 

Specialized Enduro Elite Carbon er likevel ett av de tryggeste kjøpene du kan gjøre i denne kategorien. 

AUTOMATISK: Specializeds AutoSag-teknologi gjør det lett å sette opp sykkelen med korrekt sag. Foto: Kristoffer Kippernes

HULROM: SWAT-teknologien lar deg pakke med slanger, verktøy, og annet i underrøret på ramma. Genialt synes vi. Foto: Kristoffer Kippernes 

LITE NOK: Størrelsen på krankdrevet gir oss lette nok gir i motbakkene. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Kan brukes med både 29/27,5+ SWAT oppbevaringsrom i ramma
MINUS
Litt sparsommelig utstyrt
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS SNITT
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STI
VINNERPOTENSIAL
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT