FAKTA

PRIS: 52 000 kr VEKT: 14,4 kilo
STR. TESTET: L 
NETT: specialized.com  

UTSTYR 
Vandring f/b: 170mm/170mm 
Ramme: FACT 9m karbon front m/M5 Aluminum bak 
Gaffel: Öhlins RXF 36 
Bakdemper: RockShox Monarch Plus m/ AUTOSAG 
Styre/styrefremspring: Specialized DH, 7050 alloy 800 mm styre, Specialized Trail stem 
Sete/setepinne: Body Geometry Henge Comp, Command Post IRcc 125mm senkepinne 
Hjul og dekk: Specialized fornav/DT Swiss 360 baknav, Roval Traverse hookless alloy, 29mm indre bredde felger, Specialized Butcher GRID 2,6 dekk 
Drivverk: SRAM GX 1x11, Race Face Aeffect 30t krank 
Bremser: SRAM Code R 

Specialized gjorde et kupp da de tok enduronavnet for over 10 år siden. Den gang var «enduro» kun et konkurranseformat som enten foregikk i myr på motorsykkel, eller på terrengsykkel i bortgjemte franske fjellsider. 

Med modellnavnet Enduro er det å forvente at Specialized har spisset sin groveste stisykkel mer mot høyfartsjaging nedover, enn allround-egenskaper i småkupert norsk bymark. 

På akkurat dette leverer Specialized Enduro som forventet. Over toppen på vår testløype er det nesten som å slippe fri et villdyr når vi bikker nedover. Sykkelen som har vist seg overraskende klatrevillig i teknisk terreng, de slake vinklene og den høye vekta til tross, angriper utforkjøringer med glupsk apetitt. 

Den fremstår som helt fryktløs i møte med alt av terreng vi utsetter den for. Likevel overrasker den positivt med en leken følelse og en manøvrerbarhet som matcher gøtsen. Specialized Enduro føles dønn solid og stabil i høy fart nedover store trinn på svaberg. Samtidig er den kvikk i spranget når fronten må opp, og når du må ta for deg av skogens lave luftrom. 

Gaffelen fra svenske Öhlins fremstår som usedvanlig kontrollert og trygg. Forhjulet følger underlaget uten klunking eller rykk. Hvis noe, så er gaffelen så godt dempet at den også stjeler noe popp fra sykkelen. Heldigvis er geometrien på Specialized Enduro såpass veljustert at det likevel er lett å løfte fronten og finne balansen med forhjulet i lufta. Den aktive bakrammen matcher gaffelen bra. Den holder seg oppe når du vil jage, og setter seg lydig ned når du trenger løft i front, eller ønsker å trykke litt ekstra ned i en sving. 

De grove dekkene (Specializeds egne) er supre til formålet. De bidrar til sykkelens noe høye totalvekt, men gjør mer enn opp for seg med solid grep og støtte gjennom steinrøysene.

Specialized tok en sjanse da de dro enda et hakk i bryteren på sin suksessrike enduroplattform. 170 mm vandring gir ekstreme utforegenskaper. Det har likevel gått mindre utover allroundegenskapene enn fryktet. Den er litt seig i klatringene, men overasker likevel med allsidighet. Specialized Enduro er kanskje ikke helt på hjemmebane i småkuperte bymarker. Til gjengjeld har den opptil flere ess i ermet når du virkelig vil slippe råskapen løs i de røffeste utforkjøringene i de bratteste fjellsidene. 

LØNN-KAMMER: Spares, Water; Air, Tools - eller SWAT som Specialized kaller det. Oppbevaringsrom i ramma er uansett genialt. Foto: Kristoffer Kippernes

X-FAKTOR: Specializeds sti-versting er blant premissetterne i enduro-klassen. Den robuste rammekonstruksjonen er lett gjenkjennelig. Foto: Kristoffer Kippernes

OG GAFLENE SKULLE VÆRE SVENSKE: Öhlins fra Sverige er legender når det gjelder støtdemping. Gaffelen deres lever opp til hypen. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Rå utfor, overraskende leken og god oppover Ohlins-gaffelen veldig bra Swat er flott Bra senkepinne tross plastbryter Auto-sag Supre dekk og hjul - breie felger Funksjonelt utstyr - bra prioritert Topp finish Bra underrørsbeskytter
MINUS
Høy pris Høy vekt Seig på transportetappene på grus og i klatringer
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STISYKLING
SYKKELGLEDE
FINISH
POENGSNITT