Test av Scarpa F1 Evo
Vi har testet Scarpa F1 Evo.
Mandag 5. desember 2016. kl 14:17
Italienske Scarpa er de meste erfarne av alle, og modellen F1 Evo er arvtakeren etter den legendariske lettvektsmodellen F1. Denne støvelen hadde opprinnelig en løsning der den låste automatisk i kjøremodus når du tråkket hælen ned i bakbindingen. Dessverre fungerte ikke dette helt, og F1 Evo har nå fått en enkel bryter nede over hælen.
Scarpa har brukt deres eget hemmelige skallmateriale til å få ned vekten. De bruker Dynafits maljer og har Vibramsåle under. Støvelen strammes med Boa-vaier nede og en bred borrelås koblet til en spenne oppe oppe. I tillegg har den en ekstra borrelås-stropp på toppen. Den solide og komfortable innerstøvelen fra Intuition bidrar til å føre denne støvelen opp det øvre midtsjiktet vektmessig. Mange liker lesten til Scarpa, disse er oppgitt med bredde på 102 millimeter.
+Solide kjøreegenskaper og jevnt bra ellers
- Ikke den letteste
Gåutslaget, som er oppgitt til 62 grader, må sies å være meget bra, selv om det ikke er like friksjonsløst som enkelte av konkurrentene. Vi er litt usikre på hvor godt vi liker Boa-systemet. Det er vanskelig å dra til like hardt som du kunne gjort med en spenne. Samtidig er strammingen jevn og komfortabel. Den ene spennen oppe fungerer bra. På vei ned føles dette umiddelbart som en mer kjøreorientert støvel enn de fleste andre i testen. Fleksen er stiv nok, og det karbonforsterkede underskallet gir ikke etter. Den solide innerstøvelen bidrar også til at dette er en god kjørestøvel.
Vær oppmerksom på at den har en spesiell utforming av hælpartiet, som gjør at den bare kan brukes med techbindinger og heller ikke kan tilpasses Marker Kingpin. Scarpa F1 Evo er et solid valg for deg som ikke på død og liv skal ha det aller letteste. Sålelengden i størrelse 26,5 er 297 millimeter. Testparet er fjorårets modell, årets modell har mindre endringer.
Fakta om Scarpa F1 Evo:
-
VEKT: 1236 gram (str. 26.5)
-
STR: 24,5-31 (damestørrelser fra 21,5)
-
PRIS: 7999 kroner