FAKTA

PRIS: 59 000 kroner 
VEKT: 13,9 kilo (slangeløst) 
STØRRELSE TESTET: M 
NETT: santacruzbicycles.com 

UTSTYR 
RAMME: Karbon GAFFEL: RockShox Lyrik RCT3 
BAKDEMPER: RockShox Super Deluxe Coil RCT 
STYRE- OG FREMSPRING: Santa Cruz 800mm styre, RaceFace Aeffect fremspring 
SETE/SETEPINNE: WTB Silverado Pro sete, RockShox Reverb Stealth setepinne 
DRIVVERK: Shimano XT, RaceFace Turbine 30t krank 
BREMSER: SRAM Code RSC 
HJUL OG DEKK: Novatec nav, E13 TRS 30 felger, Maxxis Minion DHF 2,5/Minion DHR 2,4 
VANDRING FORAN/BAK: 170/170mm 

skala
5.1/6

Santa Cruz Nomad ble lansert i 2005, og har siden den gang vært gjennom flere større forandringer. Den fjerde utgaven kom like før denne testen, og kan sies å være grovere enn noen gang. Solide utforbremser fra SRAM, bakdemper med stålfjær, og solide dekk: her er det ikke tvil om hva som er prioritert. 

Rammen er justerbar, og etter å ha prøvd begge innstillingene, endte vi opp med å sykle mest med den i bratt modus. Skjønt, «bratt» har en litt annen betydning i 2017 enn for noen år siden. Selv i «bratte » 65 grader er den mer enn slakk nok, og føles mer enn tillitvekkende. Rent visuelt er Nomad mer over i kategorien utforsykkel, og det var derfor med en anelse skepsis vi tok første tur. Kan en så slakk og tung sykkel være noe tess til variert sykling på sti? 

Vi måtte snart svelge noen kameler. Santa Cruz Nomad tråkker imponerende godt. På alt av transportetapper og stier hvor tråkkeffektivitet er viktig, sitter sykkelen dønn rolig i vandringen, og beveger seg helt minimalt. Nødvendigheten av å bruke kompresjonsjustering på bakdemperen for økt tråkkeffektivitet, er forbløffende liten. Men det er først når vi retter snuten nedover at vi skjønner hvor bra den tråkker. For hvordan Santa Cruz har klart å lage en sykkel med så gode egenskaper nedover, og likevel bevare en viss tråkkeffektivitet, er imponerende. 

Det er lett å le av fiffige utsagn i markedsføring, men vi vil våge å påstå at Santa Cruz har rett når de sier at de har lagd en utforsykkel som skal fungere på sti. Egenskapene til Santa Cruz Nomad nedover på sti er i en klasse for seg selv. Den er stødig som et godstog, men lystrer likevel når vi endrer retning. 

Om vi skal pirke på noe, er den ikke en favoritt i de skarpeste hårnålssvingene, men det er en liten pris å betale for en sykkel som så glupsk sluker unna alt terreng. Vi må utfordre egne evner for å pushe grensene for hva denne sykkelen takler. 

Har du hørt om begrepet deathgrip? I sykkelverdenen vil det kort fortalt si å tviholde rundt styret, uten en finger på bremsen. Ingen annen sykkel oppfordrert mer til dette i testen. 

Santa Cruz Nomad lyver ikke. Den er myntet på nedoverstiene, og der leverer den så det holder. Allsidigheten er kanskje ikke på høyde med Trek og Rocky Mountain, men det kan vi leve med, for ingen andre ga oss mer moro enn Nomad. Den tråkker imponerende godt til å ha så mye vandring, og leverer over forventet i denne kategorien.

SKRU HER: Bakdemperen fra RockShox lar deg justere kompresjonen for små slag. Foto: Kristoffer Kippernes  

STOPP NÅ: SRAM Code er bremser myntet på de lange utforkjøringene. Foto: Kristoffer Kippernes  

SKRU HER OGSÅ: Lyrik-gaffelen fra RockShox har samme justeringsmulighet som bakdemperen. Et pluss, mener vi. Foto: Kristoffer Kippernes 

PLUSS
Justerbar geometri LS på både gaffel og shock
MINUS
Ingen
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS FINISH
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STI
VINNERPOTENSIAL
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT