Instinct Alloy 50 er lettest og rimeligst i testen. Den har også kortest dempervandring. Utstyrspakka består av fine demperenheter fra Fox, inkludert en Fox Float DPS Evol bakdemper med tre innstillinger som lett kan veksles mellom i fart. Float 34-gaffelen er også pålitelig, justerbar og brukervennlig. Drivverket er en kombinasjon av SRAMs billigste tolvdelte gruppe, NX Eagle og hakket over, GX Eagle. Vi opplevde bremsene fra Shimano som litt mindre kraftige enn med Guide R-bremsene på Trek, Specialized og GT. Rocky Mountain har valgt å sette opp sykkelen med Maxxis Minion DHR II-dekk i 2,3-tommers bredde både foran og bak. Dette er et smart valg. Dekkene er gode på det aller meste av terreng og underlag, i tillegg til at de ikke veier for mye, selv i forsterket EXO-variant. Hjulene er de letteste i denne testen. Det hjelper godt på sykkelens positive egenskaper i skogen. Vi slo forhjulet litt skjevt under testingen. Er du tung, eller sykler veldig hardt bør du vurdere kraftigere dekk og/eller kraftigere hjul. 

I terrenget føles Rocky Mountain-sykkelen veldig kvikk og lettsyklet. Den er også testens korteste. Er du over 182 cm bør du helt klart vurdere XL, spesielt hvis du ser for deg å gi mye gass nedover. Da vi justerte geometrien i Ride9-løsningen til slakeste innstilling ble sykkelen enda kortere, da både sete- og styrevinkel slakkes opp.