Instinct Alloy 50 er lettest og rimeligst i testen. Den har også kortest dempervandring. Utstyrspakka består av fine demperenheter fra Fox, inkludert en Fox Float DPS Evol bakdemper med tre innstillinger som lett kan veksles mellom i fart. Float 34-gaffelen er også pålitelig, justerbar og brukervennlig. Drivverket er en kombinasjon av SRAMs billigste tolvdelte gruppe, NX Eagle og hakket over, GX Eagle. Vi opplevde bremsene fra Shimano som litt mindre kraftige enn med Guide R-bremsene på Trek, Specialized og GT. Rocky Mountain har valgt å sette opp sykkelen med Maxxis Minion DHR II-dekk i 2,3-tommers bredde både foran og bak. Dette er et smart valg. Dekkene er gode på det aller meste av terreng og underlag, i tillegg til at de ikke veier for mye, selv i forsterket EXO-variant. Hjulene er de letteste i denne testen. Det hjelper godt på sykkelens positive egenskaper i skogen. Vi slo forhjulet litt skjevt under testingen. Er du tung, eller sykler veldig hardt bør du vurdere kraftigere dekk og/eller kraftigere hjul. 

I terrenget føles Rocky Mountain-sykkelen veldig kvikk og lettsyklet. Den er også testens korteste. Er du over 182 cm bør du helt klart vurdere XL, spesielt hvis du ser for deg å gi mye gass nedover. Da vi justerte geometrien i Ride9-løsningen til slakeste innstilling ble sykkelen enda kortere, da både sete- og styrevinkel slakkes opp. 

Den relativt lave vekten og det effektive demperopphenget, med leddet kjedestag, matcher godt den bratte setevinkelen og bakdemperen. Å kunne sette bakdemperen i medium-stilling i krevende klatringer er en klar fordel. Det gir fastere hekk, men fortsatt aktiv demping for godt grep og fraspark. I de bratteste grusklatringene på transportetappene er det også behagelig å kunne stramme opp og til og med låse av bakdemperen. I slakt stiterreng får vi virkelig lyst til å jage på Instincten. Den akselerer raskt og er en drøm å forsere kanter oppover med.