FAKTA
  • 880 gram
  • Vekt, skall: 770 gram
  • Vekt, innerstøvel: 140 gram
  • 9 999 kroner
  • Oppgitt gåutslag: 75 grader

lasportiva.com

skala
8/10

TEKNISK

Racetron er lik Sytron i funksjon og detaljer, men denne er bittelitt dyrere og lettere, først og fremst på grunn av Grilamid over hele fjøla og en noe lettere innerstøvel. Som de to tyngre støvlene fra La Sportiva i testen har også Racetron den smarte spenna over vrista som enkelt kan justere hvor mye den strammer, men likevel være låst. For å finjustere denne må man flytte på en liten pinne i enden av en vaier, og denne jobben gjøres helst hjemme i stua uten hansker på. 

I BRUK

Raceton skiller seg fra Sytron med litt andre materialvalg, og vektforskjellen er litt større enn det som fremgår her, siden vi testet førstnevnte i en størrelse større – den føles for øvrig litt romslig i størrelse 27,5. Racetron er superbehagelig å gå med, her har du ingen motstand i gåbevegelsen. Når du strammer spenna oppe og kobler på slåen som setter den i kjøremodus, har du samtidig en forholdsvis stiv kjørestøvel som gir god støtte bakover. Framover er fleksen myk, men det er fullt mulig å ha det moro også på brede ski med disse, selv om stivheten er langt unna en alpinsko.  

La Sportiva Racetron er en superlett støvel som er aller best oppover, men fullt brukbar også ned.

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Komfort
Helhet