FAKTA
  • 800 gram
  • Vekt, skall: 700 gram
  • Vekt, innerstøvel: 110 gram
  • 14 999 kroner
  • Oppgitt gåutslag: 75 grader

lasportiva.com

skala
8/10

TEKNISK

Raceborg er testens dyreste og letteste støvel (det siste sammen med Dynafit PDG2). Den er riktig nok 2-300 gram tyngre enn de mest ekstreme konkurransestøvlene, men her får vi en smak av verktøyet til de som er raskest i motbakkene. Mest slående er kanskje at den ikke har en høy innerstøvel, men i stedet en slags fóret ankelsokk. En integrert gamasj sørger for at det ikke kommer inn snø. Oppe i leggen er det i stedet støtte i form av en kraftig skumgummi-padding på innsiden av karbonskallet. Støvelen er laget med Grilamid i skallet og karbon i skaftet. 

I BRUK

Du må tenke deg litt om første gang du skal ta dem på, men når du kan metoden er det ikke noe problem. Selv om alle støvlene i denne testen er lette å gå med, føles gåutslaget enda et hakk bedre og mer friksjonsløst på disse. Oppe kan du bruke det elegante systemet hvor du strammer den øverste spenna og støvelen deretter automatisk låser i kjøremodus. Nedover er den nesten forbløffende stiv og stødig. Riktignok strammer den litt punktvis og fleksen er lite progressiv, men støtte har du i massevis både forover og bakover. Vi legger til at passformen oppleves som overraskende romslig.

La Sportiva Raceborg er en konkurransestøvel som også kan brukes til å gå fra kompisene på vei opp, for så å kjøre fra dem på vei ned (husk varme klær når du venter på toppen). 

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Komfort
Helhet