FAKTA
  • 800 gram
  • Vekt, skall: 700 gram
  • Vekt, innerstøvel: 110 gram
  • 14 999 kroner
  • Oppgitt gåutslag: 75 grader

lasportiva.com

TEKNISK

Raceborg er testens dyreste og letteste støvel (det siste sammen med Dynafit PDG2). Den er riktig nok 2-300 gram tyngre enn de mest ekstreme konkurransestøvlene, men her får vi en smak av verktøyet til de som er raskest i motbakkene. Mest slående er kanskje at den ikke har en høy innerstøvel, men i stedet en slags fóret ankelsokk. En integrert gamasj sørger for at det ikke kommer inn snø. Oppe i leggen er det i stedet støtte i form av en kraftig skumgummi-padding på innsiden av karbonskallet. Støvelen er laget med Grilamid i skallet og karbon i skaftet. 

I BRUK

Du må tenke deg litt om første gang du skal ta dem på, men når du kan metoden er det ikke noe problem. Selv om alle støvlene i denne testen er lette å gå med, føles gåutslaget enda et hakk bedre og mer friksjonsløst på disse. Oppe kan du bruke det elegante systemet hvor du strammer den øverste spenna og støvelen deretter automatisk låser i kjøremodus. Nedover er den nesten forbløffende stiv og stødig. Riktignok strammer den litt punktvis og fleksen er lite progressiv, men støtte har du i massevis både forover og bakover. Vi legger til at passformen oppleves som overraskende romslig.

La Sportiva Raceborg er en konkurransestøvel som også kan brukes til å gå fra kompisene på vei opp, for så å kjøre fra dem på vei ned (husk varme klær når du venter på toppen). 

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Komfort
Helhet