FAKTA
  • 1 170 gram
  • Vekt, skall: 960 gram
  • Vekt, innerstøvel: 230 gram
  • 6 200 kroner
  • Oppgitt gåutslag: 80 grader

fischersports.com

TEKNISK

Traverse er en kjenning fra Fischer, men vi har testet de to modellene som kommer neste sesong, med noen justeringer. Denne rimeligste modellen er laget i PU plast, og koster en god del mindre enn CT-utgaven. I Norge er det typisk at vi kjøper de letteste toppmodellene, mens i alpelandene er det godt salg av rimeligere støvler der lettvektsmaterialene er byttet ut med vanlig plast – polyurethan. Det blir tyngre, men kan gi vel så gode kjøreegenskaper. Selv om dette er en ny støvel, kjenner vi igjen Traverse-konseptet. En enkel slå sørger for veksling mellom gå- og kjøremodus, og en bred stropp med spenne strammer i leggen. Over vrista strammes støvelen med Boa-system. 

I BRUK

Traverse føles litt som en klassisk slalåmsko i overskallet, og det er bra. Den er veldig behagelig på, med veldig god støtte oppe - du får noe av den solide følelsen av en ordentlig alpinstøvel med overlappskall. En solid innerstøvel som er godt avstivet oppe bidrar til det. Gåutslaget er også her ubegrenset, men det er noe motstand i skallet som må bøyes. Det er litt vanskelig å få tak i slåen bak, for å skifte mellom gå- og kjøremodus. Boa-mekanismen nede over foten gir jevn stramming, men du kan ikke dra til like mye som med en spenne. Fischer-støvlene er kjøremessig ikke blant de mest presise i testen, men mange vil nok like den gode støtten du får oppover leggen. Det er heller ikke noe problem med brede ski. De fleste egenskapene minner om den lettere Traverse CS. 

Fischer Traverse TS passer de som vil ha en robust, stødig og komfortabel støvel. 

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Komfort
Helhet