FAKTA
  • 1 040 gram
  • Vekt, skall: 880 gram
  • Vekt, innerstøvel: 160 gram
  • 5 849 kroner
  • Oppgitt gåutslag: 60 grader

dynafit.com

skala
8/10

TEKNISK

Da Dynafit lanserte TLT 7 var passform og løsninger helt annerledes enn på populære TLT6, og en god del savnet den gamle. Dermed kom Speedfit, som minner sterkt om seksern, men denne er uten den utskjelte flekstunga som lå i ryggsekken på vei opp og skulle stive av støvelen på vei ned. TLT 7 er laget i Grilamid, og skiftet mellom gå- og kjøremodus skjer med den øverste spenna. Dette medfører at man kan ikke ha spenna åpen men samtidig støvelen i kjøremodus. 

I BRUK

Fans av de gamle Dynafit-modellene vil kjenne igjen følelsen av stikke foten ned i støvelen med presis og tett passform. Hurtiglåsen setter den i kjøremodus samtidig som du strammer den i leggen. Nede er det en enkel spenne som strammer rundt forfoten. Dynafit har forsøkt å erstatte den stive, avtakbare flekstunga med en permanent, men fleksibel versjon. Det merkes ved at det er noe motstand i motbakken – dog mindre enn på TLT7. Ned merker man at støvelen er forholdsvis myk i fleksen, disse roper ikke på brede ski. Til gjengjeld kjører den presist og godt. En interessant detalj er at Speedfit er en hel del lettere enn hva både Dynafits nettside og den norske importøren oppgir.  

Dynafit TLT Speedfit passer for de som vil ha en lett og presis toppturstøvel som kombineres med tilsvarende ski. 

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Komfort
Helhet