TEKNISK: Testens letteste støvel er laget av frikjøringslegenden Eric Hjorleifson sammen med Dynafits Petter Smart; Fritz Barthel. Støvelen er laget i Grilamid, har tre spenner og kraftig stropp, og den øverste spennen strammes automatisk når støvelen settes i kjøremodus med slåen på baksiden. Støvelen har et innvendig system som lukker overskallet til underskallet med ulike kontaktpunkter. Når du åpner mekanismen forsvinner de kontaktpunktene og du får fri bevegelse i ankelen. Skoa kommer i butikkene foran kommende sesong, men den hvite «limited edition» versjonen er tilgjengelig nå. Passformen er litt ulik tidligere modeller fra samme merke, her er det svært god plass i både høyde og bredde. Siden skoa har litt spesiell konstruksjon i tåpartiet – for å få techmaljene lenger bak, noe som skal gi bedre oppover-egenskaper – passer de ikke med alle stegjern. Støvelen passer heller ikke i bindinger med klassisk alpinhæl (se mer om dette i faktaboksen). Skoa kommer også i en tyngre og rimeligere versjon.

I BRUK: Den lave vekten kombinert med stort og velplassert gåutslag gjør Hoji Pro til testens klart beste i motbakke. Gåutslaget føles ubegrenset, her merkes ingen kontakt med overskallet, og innerstøvelen er tynn og gir lite motstand i steget. Vekten er herlig lav sammenlignet med en del av de andre modellene. Hvor mye det betyr at maljene er plassert lenger bak, og dermed gjør at støvelen krever spesielle stegjern, er vi dog usikre på. Passformen er romslig, og hvis du er vant med Dynafits passform bør du prøve denne før du velger størrelse. Sålen gir betryggende feste på stein. På toppen av bakken går det fort å skifte til nedovermodus, men hvor viktig det er at man sparer 20 sekunder får være noe man vurderer selv. Støvelen imponerer på nytt når man skal kjøre ned. Noen vil nok savne den smale passformen på de eldre modellene Vulcan og Mercury.. Hoji Pro er heller ikke like stiv, men fleksen er merkbart mer progressiv. At motstanden i plasten øker jevnt i takt med presset fra føttene er viktigere for kjørefølelsen enn veldig stiv plast.