FAKTA

PRIS: 42 500 kr 
VEKT: 13,1 kilo 
STR. TESTET: 20 
NETT: cube.eu  

UTSTYR 
Vandring f/b: 160mm/160mm 
Ramme: C:62 karbon Gaffel: Fox 36 Float GRIP, 3-Position 
Bakdemper: Fox Float DPX2 Evol 
Styre/styrefremspring: Race Face Chester 35, 780mm styre, RaceFace Aeffect stem
Sete/setepinne: SDG FLY MTN 2 sete, Cube Dropper Post 150mm senkepinne 
Hjul og dekk: Newmen Evolution SL A.30 hjul, Schwalbe Fat Albert Addix Speedgrip 2,35 bakdekk, Addix Soft 2,3 fordekk 
Drivverk: SRAM GX Eagle 1x12, SRAM X1 Eagle 32t krank 
Bremser: SRAM Code R  

Cube Stereo 160 c:62 er Cubes toppmodell med 27,5-hjul, og har inntil nå vært det ambisiøse Cube Action-lagets enduro-sykkel (de sykler nå på en 29er). 

Fra første tråkk er det opplagt at sykkelen er leken og spenstig. Den er ikke utilpass selv i stående spurting opp kneiker på grusveier. Sykkelen er klart lettest i testen, og det kan vi kjenne. Den er også blant de korteste. Cubes størrelser er verdt å merke seg. 20-tommeren vi tester her tilsvarer mer en M enn en L for moderne stisykkelgeometri. Den er noe lengre enn Rocky Mountain-sykkelen i M og noe kortere enn Canyon Strive i M. Styrevinkelen på 66 grader er på linje med flere av de andre her. 

I teknisk klatring opp til toppen av vår testløype er Cube Stereo klart mest inspirerende. Du kan være offensiv og gi gass over slag og opp kanter. Når vi bikker toppen, er det lett å jage opp til en god fart før tyngdekraften kan ta over. Det velprøvde demperopphenget til Cube gir godt fraspark, samtidig som hjulene flyter smidig over røtter og steiner. Når det bikker nedover, fortsetter det lekne inntrykket. 

Nedover svabergene gir dog ikke Cube-sykkelen den samme følelsen av uovervinnelighet som enduroverstingene i testen. Forskjellene blir tydelige når vi veksler mellom Cube og Specialized. Stereo føles smidig og kapabel, men gir ikke samme fryktløsheten og vågalheten. I trange, tekniske svinger er den dog både kvikk og engasjert. Dekkene begrenser noe. De er store og volumiøse, men det lettrullende bakdekket slipper tidligere enn vi liker på våte svaberg. Det spesielle fordekket holder linjene litt mindre trygt på enn de andre dekkene her. 

I sum er Cube Stereo 160 er en veldig allsidig stisykkel. Den vil gjøre en suveren jobb som grov stisykkel under tregrensa. Den har solide reserver utfor, uten at den føles seig oppover og bortover. Sammenlignet med siste generasjon enduroverstinger krever den en myndig pilot med god fingerspissfølelse i de aller groveste utforkjøringene. Har du ferdighetene når det drar seg til, er Cube Stereo 160 en grov stisykkel for de lange, varierte turene.  

 

HELGARDERING: Solid kjedefører og slagbeskytter sikrer at du ikke skader krank, eller mister kjedet. Foto: Kristoffer Kippernes

HOLY RUBBER BATMAN: Cube-sykkelens Schwalbe-dekk er store og volumiøse, men bakdekkets raske gummi ofrer noe grep på vått berg for lettere rull. Foto: Kristoffer Kippernes

FORRIGE GENERASJON: Cube Stereo 160 har allerede fått sin arvtager i Stereo 150 29. Feste til frontgir er mer fortids- enn fremtidsrettet.  Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Leken, lettsyklet Inspirerende i småkupert terreng Bra utstyr 12-delt drivverk Kjedefører med slagbeskytter Lav vekt Flott karbonramme Lett tilgjengelig terskelbryter på bakdemper
MINUS
Rar i størrelsene - høy og kort i 20-tommer Noe nervøs Mangler en XL-størrelse - 20 = M+ - 22 = L Glatt bakdekk med litt hard gummi
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STISYKLING
SYKKELGLEDE
FINISH
POENGSNITT