FAKTA

PRIS: ca 40 000 kr ink frakt og mva 
VEKT: 14,3 kilo
STR. TESTET: M 
NETT: canyon.com  

UTSTYR
Vandring f/b: 170mm/160mm 
Ramme: Karbon Gaffel: Fox Float 36 Performance Elite 
Bakdemper: Fox Float Performance Elite DPX2 
Styre/styrefremspring: Renthal FatBar 780mm styre, Renthal Apex stem 
Sete/setepinne: ERGON SME30 sete, RockShox Reverb Stealth senkepinne 
Hjul og dekk: DT Swiss EX 1700 Spline, 30 | 25 mmhjul, Maxxis Minion DHR II 2.4 | Maxxis Minion Semi Slick 2.3 dekk 
Drivverk: SRAM X01 Eagle 1x12, Truvativ Descendant Eagle Carbon 34t krank 
Bremser: SRAM Guide R

Canyon var tidlig på banen med en helhetlig satsing på enduro. Da de lanserte modellen Strive sommeren 2014, var den frukten av en fersk ansettelse av utfor- og endurolegenden Fabien Barel. Barel var ikke bare hyret inn av Canyon som teamsyklist og testkjører. Som utdannet ingeniør skulle han også få være med å utvikle sykler helt fra starten. 

Strive kom på banen med en helt ny funksjon, utviklet av Barel. En miniluftfjær med fjernstyring som raskt flytter bakdemperens feste noen centimeter på vippearmen mellom front- og bakramme. Funksjonen lyder navnet Shapeshifter og utgjør fortsatt det unike med Canyons Strive-serie. 

Shapeshifteren er mer enn bare en terskel på bakdemperen. Mer også enn Re:aktiv-teknologien på Trek Remedy. Shapeshifteren endrer bakrammas utveksling på bakdemperen, samtidig som vinklene på sykkelen endres på en måte veksling mellom innstillingene på en bakdemper ikke klarer. Shapeshifteren gjør at Canyon Strive er bratt og stram i klatre- og transportmodus, og slak og mykere i utformodus. 

Vekslingen mellom innstillingene foregår ved å trykke på en spak på styret og flytte vekten bakover eller forover på sykkelen. Etter litt sykling går dette ganske automatisk og føles både raskt og naturlig. 

Som vanlig leverer internett-merket Canyon et utstyrsnivå ingen av de andre produsentene kan matche. Dyre merkevarer på styre, stem og drivverk føles trygt, men endrer ikke egenskapene særlig i terrenget. 

På stiene er virkelig Canyon Strive to sykler i én. Med Shapeshifteren i bratt modus er sykkelen en vanlig stisykkel med en litt ekstra lang gaffel. Tråkket er fast og kroppsposisjonen man får på sykkelen fungerer supert i småkupert stiterreng og i tekniske klatringer. Når vi bikker toppen trykker vi inn Shapeshifter-spaken og legger oss bakpå for å veksle til utformodus. 

Sykkelen blir merkbart slakere og mykere, men den kan fortsatt tråkkes både bortover og oppover med solid fraspark. Nå føles Strive som en real endurosykkel. Nedover kommer den 1,5 grad slakere styrevinkelen til sin rett. Strive gir trygghet og selvtillit samtidig som den føles spenstig og leken. 

Ved stående kusking gir også Strive en følelse av at forhjulet legger seg litt ned når du havner bakpå i vandringen. Nedover forsvinner dog denne følelsen helt. 

Canyon Strive gir både i pose og sekk. Stramt og passe bratt oppsett til småkupert stisykling, og slakt og mykt til de lange utforkjøringene.  

DER MAGIEN SKJER: Det lille stempelet som dytter på demperen øverst endrer sykkelens geometri og demping ved hjelp av en knapp på styret. Foto: Kristoffer Kippernes

KNAPPEN: Ved å trykke på denne spaken kan du veksle mellom slak og bratt geometri. Foto: Kristoffer Kippernes

FOR SPESIELLE ANLEDNINGER: Canyons bakdekk har sitt bruksområde som et konkurransedekk på rett føre. Alle de andre dagene foretrekker vi grovere gummi.  Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Shapeshifter – gir stram og bratt geometri opp; slak og myk ned Topp utstyr 12-delt drivverk Flotte hjul Kraftige bremser Gode holker
MINUS
Mange brytere på styret Vanskelig å nå spak på bakdemper Usikkerhet ved netthandel Bakdekk for spesielt interesserte/anledninger Overstyring noe i slakt terreng i slak modus
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
RASK UTFOR
TEKNISK UTFOR
KUPERT STISYKLING
SYKKELGLEDE
FINISH
POENGSNITT