TEKNISK: Lett, fire spenners støvel laget i Grilamid – støvelen har det klassiske utseendet til en firespenners alpinstøvel, kombinert med meget lav vekt. Man skifter mellom gå- og kjøremodus med slåen bak på støvelen. Har stor borrelåsstropp øverst, SkyWalk gummisåle, og det oppgitte gåutslaget er blant de største i testen. Dette får Atomic til ved med et v-formet hakk i underskallet, som låses i kjøremodus, men åpner for stor vandring bakover. Underskallet er lavest av alle støvlene, og dette er en nøkkel til de gode gåegenskapene. Denne støvelen har ørlite grann mer slark i mekanismen når skoa er låst i kjøremodus. Passformen er litt romslig, og oppgitt lestbredde er 99 millimeter. Fleksen er – i likhet med de fleste andre støvlene – oppgitt til 130. Hawx Ultra XTD er Atomics første stive, fire spenners toppturstøvel. Den har samme system for skifte mellom gå- og kjøremodus som de lettere skoene fra samme merke. Denne støvelen kom for øvrig på markedet foran inneværende sesong, og den kommer også i en litt mykere dameversjon.

I BRUK: Vi opplever at Atomic-støvelen sitter godt, og kan optimaliseres mer med Atomics Memory Fit-tilpassing. Innerstøvelen er for tynn til å fordele trykket fra spennene veldig godt, men alt i alt er komforten bra. I motbakkene er støvelen svært god, både lav vekt, tynn innerstøvel og stort gåutslag hjelper på her, men også at gåutslaget er «plassert» riktig. Både bakover og framover føles det som man har mye å gå på. Sammenlignet med testens øvrige støvler er det kun Dynafit som er bedre i motbakkene. Spennene bygger vel mye ut, noe som gjør at de ofte går opp ved gåing uten ski i dyp snø – det er irriterende. Skiftet mellom opp- og nedoverfunksjonen er svært enkelt med slåen på baksiden, som lett lar seg betjene med hansker eller votter på. Men det kan bli nødvendig å pirke snø ut av systemet for at slåen skal sitte 100 prosent. Sålen gir god friksjon mot underlaget. I nedoverbakkene er Atomic-støvelen presis og fin, med temmelig progressiv og stiv fleks. Støvelen er ikke testens stiveste, men den gir likevel god støtte som gradvis øker. For aggressiv kjøring kunne en kanskje ønsket seg at Atomic-støvelen var noe mer framovervinklet. Den vesle slarken vi opplevde i kjøremodus merkes ikke i praksis.