Red Bull kjøper seg inn i GoPro

To av actionsportverdens største aktører inngår et samarbeid, som også innebærer at Red Bull får aksjer i kameragiganten.

Sist oppdatert 25. mai 2016 kl 09.25
MEDEIER: Red Bull og GoPro inngår et samarbeid. Foto: GoPro
MEDEIER: Red Bull og GoPro inngår et samarbeid. Foto: GoPro

Første persons perspektiv, fantastiske bilder og den nyeste videoteknikken er kjennemerkene til hver eneste historie fortalt igjennom Red Bull sin portefølje av produksjoner og direktesendinger, sier administerende direktør i Red Bull, Dietrich Mateschitz i en pressemelding.

Tirsdag kveld ble det kjent at de to markedsledende selskapene inngår et mangeårig samarbeid, som vil innebære at GoPro får tilgang til Red Bulls arrangementer. De vil i tillgeg dele på materialet i ettertid.

GoPro har de siste årene slitt på aksjemarkedet, og har måtte sagt opp syv prosent av de ansatte. Flere har spekulert i om de etterhvert vil bli kjøpt opp, og Apple har vært nevnt i samme åndedrag. Nå ser det altså ut til at et samarbeid med Red Bull kan være løsningen.

– Red Bulls globale tilstedeværelse og gjennomføring er til beundring. Dette partnerskapet er veldig strategisk for GoPro, sier administerende direktør i GoPro, Nicolas Woodman.

Både GoPro og Red Bull er kjent for å sponse de beste utøverne innenfor actionidretter, og sistnevnte har med årene vokst seg store på arrangørsiden, med blant annet Red Bull Rampage. Det er likevel flere som er skeptiske til retningen de drar actionsport i, blant annet på grunn av konkurranser med stor risiko.

Publisert 25. mai 2016 kl 09.25
Sist oppdatert 25. mai 2016 kl 09.25
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen