KONDIS: Surfing er som oftest en kondisjonsidrett. All aerob trening vil komme godt med.

TREN RETT KROPPSDEL: Selv om lungekapasiteten er god, vil en vinter med bentrening likevel ikke gi deg mye gratis når du ligger med bena på brettet og padler med armene.

LANGRENN: Den norske folkesporten langrenn er antakelig den beste forberedelsen du kan gi kroppen i forkant av surfturen. Her trener du muskelgruppene, triceps, biceps, bryst, skuldre, nakke, rumpe og rygg. Hvis du i tillegg finner noen øvelser som tar litt bak på skuldrene burde du stille bra i line-upen. Mange treningssentre er utstyrt med langrennsimulatoren «Brå-sterk». Det er sjeldent kø på dette apparatet, og det er i så fall fordi ingen andre surfere trener samme sted som deg.

SVØMMING: Svømming vil naturligvis også gi deg en god opplading til padlingen. Det er en bitter opplevelse å ligge i samme line-up som folk som virkelig kan svømme.

HOLD DEG MYK: I større grad enn de fleste andre actionsporter, er det svært fordelaktig for en surfer å være myk i kroppen. Meld deg på noen yogatimer på treningssenteret og gjenopplev ungdommens fleksibilitet. Det kan gjøre underverker. Om ikke annet, kan du i hvert fall tøye ut etter trening. 

Surfeskolen på friflyt.no: