Fra 1. november er Fri Flyt en del av VG!

Toppturstøvler er skiskoene for deg som vil ha muligheten til å kjøre i alle snødekte fjellsider som fins. Støvlene er, sammen med bindingene, helt avgjørende for muligheten til å gå opp selv, og dermed mangedoble mulighetene dine for fine nedkjøringer.

Annonse

Toppturstøvler har gå- og kjøremodus for opp- og nedturen. I gåmodus har de mest moderne modellene så mye utslag i ankelen at de føles nesten som langrennssko.

I tillegg passer de i techbindinger, altså lette og spesialiserte toppturbindinger med svært gode oppoveregenskaper.

Her er også årets beste toppturski.

randoneesko topptur
PÅ VEI OPP: Topptur på ski og snowboard kan gi unike opplevelser i vinterfjellet. Dette er fra Chamonix i Frankrike. Foto: Tore Meirik

PÅ VEI OPP:  Lurer du på hva alle begrepene betyr? Det finner du ut i denne artikkelen!

Noen techstøvler kan brukes i vanlige alpinbindinger. Vanligvis er ikke de letteste støvlene kompatible, men tyngre varianter kan noen ofte bruker i begge typene binding. Det fins også varianter med utbyttbar såle, som fikser dette.

Toppturstøvler fins i mange forskjellige typer og bruksområder, og de lar seg enklest kategorisere etter vekta, som igjen speiler bruksområdet.

Moderne toppturstøvler har 60 grader gåutslag (eller mer) i oppovermodus, og mer utslag enn det klarer de færreste å utnytte. Da er vekt mer avgjørende.

randoneesko topptur
KOMPROMISS: Alle topptursko er et kompromiss mellom egenskaper i motbakken og nedkjøring. Det er store forskjeller i hvilke egenskaper som er prioritert i de forskjellige støvlene. Her er Siv-Elin Skogen på vei mot det populære toppturfjellet Grøvelnebba på Nordmøre. Foto: Tore Meirik

Som hovedregel kan man si at jo lettere støvlene er, jo bedre er de på vei opp, og jo dårligere kjøreegenskaper har de når du skal kjøre ned.

Ulempen med toppturstøvler er at de er mindre presise og mykere, med mindre jevn fleks, enn ordinære alpinstøvler. Tynn plast (eller karbonfiber) i skallet vil også gjøre det noe mer krevende å finne sko som passer.

De lærde – og markedsapparatene- strides hvorvidt de mest kjøreorienterte toppturstøvlene kan sammenlignes med dedikerte alpinstøvler, men de fleste storforbrukere av slik utstyr mener at rendyrkede alpinstøvler fortsatt er bedre i nedkjøringene, selv om forskjellene stadig blir mindre.

randoneesko topptur
NEDKJØRING: Som hovedregel er toppturstøvler bedre å kjøre ned med jo tyngre de er. Dette er Christian Björk i aksjon i Øksendalen i Møre og Romsdal. Foto: Tore Meirik

Merk at støvlene må passe foten din. De kan tilpasses, men sjelden i like stor grad som ordinære alpinstøvler.

I Fri Flyt har vi testet svært mange toppturstøvler opp gjennom årene, i mange kategorier. De fleste vil finne sine støvler blant de som veier mellom 1000 og 1600 gram (i størrelse 26,5), som er de mest allsidige variantene, og hvor utvalget er størst. I begge ender av vektskalaen finner du varianter som enten er ultralette eller temmelig kraftige – omtrent som vanlige alpinstøvler.

randoneesko topptur
STORT UTVALG: Det er mye å velge mellom for deg som skal velge toppturstøvler. Fri Flyt har testet det meste. Foto: Martin Innerdal Dalen

De beste allsidige støvlene som kombinerer kjøreegeenskaper og oppovergåing best:

Klikk på produktnavnet på hver støvel for å komme til den komplette testen av skoene.

Scarpa Maestrale XT (1 506 gram, 7 499 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Martin Innerdal Dalen

En ny, stivere, dyrere og litt tyngre versjon av superklassikeren Maestrale fra italienske Scarpa. Både forgjengeren og denne litt mer avanserte modellen er svært anerkjent for deg som er opptatt av komfort i motbakkene men også vil kjøre fort og ambisiøst ned i løpet av toppturen.

Maestrale XT var testvinner da Fri Flyt testet kjøreorienterte støver i 2019, men i kampen om seieren var Tecnicas støvel Zero G Tour Pro hakk i hæl.

Dynafit Hoji Free (1 598 gram, 7 499 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Vegard Breie

Dynafit Hoji ble lansert første gang med brask og bram i 2017, og har fått et par justeringer siden den gang. Hoji Free er den nyeste versjonen fra de italienske toppturekspertene i Dynafit. Støvelen har stiv og jevn fleks som gir svært gode kjøreegenskaper, samtidig som et unikt system for å hekte sammen over- og underskallet gir suverene egenskaper i motbakke.

Støvelen gikk til topps i Fri Flyts test sist vinter.

Tecnica Zero G Tour Pro (1 368 gram, 8 999 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Martin Innerdal Dalen

Dette er den stiveste toppturstøvelen i Tecnicas Zero G-serie, og var et spennende bekjentskap etter at den mykere Scout-modellen gjorde det godt i test tidligere. Den stiveste og dyreste modellen i Tecnicas Zero G-serie er den letteste på markedet med fire spenner. Det gir god komfort og gode kjøreegenskaper – det siste forsterkes av nokså smal lest. Skoa er også gode å gå med, på grunn av stort gåutslag og lav vekt.

Atomic Hawx Ultra XTD (1 458 gram, 7 000 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Vegard Breie

Atomic sin svært allsidige toppturstøvel Atomic Hawx Ultra XTD ble testvinner i en av Fri Flyts tidlige tester av toppturstøvler i denne vektklassen. Skoen imponerte i nedkjøringene, og er komfortabel og god å gå med. 

Siden Ultra XTD-modellen ble lansert i 2018 har flere justeringer og andre modeller kommet til, og etterfølgerne Hawx og Hawx Prime XTD har gjort det bra i våre tester i tiden etter. Men det var altså denne som imponerte først og mest.

Salomon MTN Lab (1 530 gram, 5 999 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Erlend Sande

Franske Salomon traff blink på første forsøk da de lanserte denne støvelen så tidlig som i 2015. Modellen lages fortsatt, og dagens utgave er temmelig lik – den har noen forskjeller på innerstøvelen og øverste stropp.

MTN Lab er svært enkel i bruk, den har jevn og stiv fleks, og er fin å gå motbakke med. I tillegg har den passform som passer mange.

De beste, lette støvlene som er suverene i motbakkene:

Scarpa Alien RS (970 gram, 8 499 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Tore Meirik

Av alle toppturstøvler med vekt under en kilo er nok dette den med alle best kjøreegenskaper og komfort. Den ble klar testvinner i Fri Flyts store test av lette toppturstøvler i 2018, først og fremst fordi den hadde sjeldne gode egenskaper i nedkjøringene med tanke på at den egentlig er en oppoverstøvel.

Årets utgave av samme sko har fått noen justeringer og farger, men har samme kvalitet som italienske Scarpa er kjent for.

La Sportiva Raceborg (800 gram, 14 999 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Tore Meirik

Denne spektakulære toppturstøvelen – som er langt fra La Sportivas dyreste – har egenskaper som joggesko i motbakkene. Vekt og gåutslag er nærmest i en egen liga i denne støvelen. 

Er du gira på å betale noen kroner for å parkere kameratene i motbakken eller gjøre det skarpt i et randoneekonkurranse kan dette være skoene for deg. Men da må du tåle å fryse litt og du må ofre litt kjøreegenskaper på vei ned.

Dalbello Quantum Asolo Factory Free 130 (1 242 gram, 7 499 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Kristoffer Kippernes

Quantum-støvlene fra Dalbello ble lansert høsten 2019, og den letteste og dyreste skoen i serien imponerte da vi testet støvlene samme vinter. De har voldsomt gåutslag, som gjør skoene svært gode å gå motbakke med. Samtidig er de stive med en nokså komfortabel innerstøvel.

Fischer Traverse CS (1 020 gram, 8 500 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Tore Meirik

Dette er den letteste skoen i østerrikske Fischer sin Travers-serie, og da vi testet den i 2019 ble vi imponert over hvor lett, allsidig og komfortabel den er. Traverse CS vil passe svært mange som ønsker en lett støvel som er enkel å bruke.

Året etter testet vi for øvrig den dyrere og litt tyngre «oppfølgeren» Transalp Pro, som også imponerte, og vil vøre et bedre valg hvis man takler noen flere gram for litt bedre egenskaper i unnabakkene.

Atomic Backland Carbon (1 089 gram, 7 500 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Kristoffer Kippernes

Atomics letteste topptursko-serie heter Backland, og består av fem modeller, hvor hovedforskjellene er materialvalg, og dermed pris, vekt og fleks. Dette er den nest letteste i serien, og sjelden har vi i Fri flyt opplevd en så fin balanse mellom gåegenskaper, komfort, brukervennlighet og kjøreegenskaper som da vi testet denne støvelen i 2020.

Konkurransen med DalbelloDynafit og La Sportiva var tøff, men likevel var det nokså enkelt å kåre denne til testvinner.

De beste kjørestøvlene for deg som er mest opptatt av kjøreturen ned, men vil beholde muligheten til å bruke toppturbindinger:

K2 Mindbender 130 (1 708 gram, 6 299 kroner)

RANDONEEsko topptur
Foto: Martin Innerdal Dalen

K2 Mindbender er lett til å være en frikjøringsstøvel og tung til å være en toppturstøvel. For noen vil det gjøre at den faller mellom stolene, for andre er dette et ideelt kompromiss. Dermed kan dette være et supert valg for deg som først og fremst skal ha alpinstøvler, men samtidig vil beholde muligheten til å bruke toppturutstyr.

Lange XT Free Pro Model (1 889 gram, 5 999 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Martin Innerdal Dalen

Skal du ha den tøffeste frikjøringsstøvelen og vil kombinere den med techbindinger, glemmer du vekta og skaffer deg Lange XT Free Pro Model. Du kan med andre ord bruke disse støvlene til topptur, men dette er først og fremst tunge skop med stiv fleks som ikke setter en eneste begrensning for avansert og ambisiøs frikjøring.

Da vi testet slike støvler sist var det denne modellen som inspirerte mest til å dra på i bratt terreng.

Nordica Strider Pro 130 DYN (1 824 gram, 6 999 kroner)

randoneesko topptur
Foto: Martin Innerdal Dalen

Dette er en av markedets stiveste, tyngste og mest kjøreretta støvler hvor muligheten til å bruke toppturbindinger er beholdt. Nordica Strider Pro 130 ble lansert allerede i 2018, og imponerte i Fri Flyts første test av kjøreorienterte sko – på grunn av kjøreegenskapene. Har du kraftige bindinger, brede ski og ambisjoner om å dra på – er denne støvelen fortsatt et ypperlig valg.