Forkortelsen ligner på ordet attaco, som er binding på italiensk.
Frambindingen i gåmodus. Foto: Tore Meirik
Frambindingen i kjøremodus. Foto: Tore Meirik
Bakbinding i gåmodus med laveste hælløfternivå engasjert. Foto: Tore Meirik
Passer til flere relevante støvler
Hy Free veier så vidt over 700 gram inkludert skruer og skistopper, og mye av bindingen er laget i freste stål- og aluminiumsdeler og litt plast, typisk for ATK.
Bindingen kommer i to varianter, med utløserverdier fra 4 til 11 og 6 til 13. Vi har testet sistnevnte.
Merk at dette ikke er godkjente DIN-verdier. DIN-godkjenning krever at utløserverdiene er godkjent av ISO (International Organization for Standardization) etter bestemte kriterier. De færreste toppturbindinger følger denne ISO-normen.
Hy Free kan brukes med alle skistøvler som følger sålestandardene ISO 9523 (topptur), ISO 5355 (alpin) og ISO 23223 (Gripwalk).
I praksis betyr det at bindingen passer med alle støvler som er relevante, men at det finnes noen få unntak blant lettere toppturstøvler + Dynafits topptursko med såkalt Speednose.
Frambindingen på Hy free bruker kun tech-pinnene i gåmodus.
De er festet i enden av en slags «vinge» på hver side av frambindingen. I den andre enden av vingene er ordinære slalåmsko-tåbindinger. For å bytte til kjøremodus dytter du pinnene framover, og da flyttes motsatt ende av vingene opp, slik at i kjøremodus tråkker man inn i frambindingen som på en vanlig slalåmbinding. Dette gjør også at man står relativt høyt i gåmodus, siden kjøre-tåpartiet da ligger under framfoten. Hy Free kan brukes med vanlige alpinstøvler i kjøremodus.
I kjøremodus har frambindingen sideveis utløsing, ved at vingene med techpinner i den ene enden og feste for vanlig slalåmsko-tå i den andre, kan bevege seg sideveis.
I gåmodus må du holde ned pinnen for å åpne vingene slik at du kan tråkke inn i tåbindingen.
Fra testing av Hy Free i motbakke på Filefjell. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Fra testing av ATK Hy Free på Filefjell. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Utløserverdi i frambindingen justeres med stjerneskrujern foran, og høyde under framfoten – altså avstanden mellom støvelsålen og tåbindingen – justeres ved å fjerne eller legge til såkalte chims. Dette er plastplater som festes med skruer.
Bakbindingen har ikke pinner som stikkes inn i tech-hull bak på støvelen, men hæl som en ordinær alpinbinding. Dette er samme prinsipp som på Marker Kingpin og Salomon Shift. Utløserverdien justeres ved å stramme eller slakke fjæra med stjerneskrujern.
Bakbindingen dyttes framover for å settes i gåmodus, og to aluminiumsbroer brukes som hælløftere – de to nivåene er henholdsvis 10 og 42 millimeter. Verdt å merke seg at uten hælløfterne kommer hælen lavere enn tåa, slik at flat gåmodus ikke er flat, men negativ.
Stopperen trykkes ned med støvelen og klikker på plass i løftet posisjon i gåmodus.
HY Free i bruk
Førsteinntrykket av ATKs nye binding er veldig godt. Bindingen har usedvanlig lekker finish og framstår som svært forseggjort. De fine metalldelene er typisk for ATK, men til nesten ti tusen kroner skulle det bare mangle at bindingen også ser dyr ut, og ikke minst føles sånn.
Etter litt knot med å få riktig mengde chims slik at avstanden mellom støvelsålen og platen bak frambindingen blir korrekt, er det veldig enkelt å bruke bindingen.
Merk at denne justeringen med chims for å få riktig mellomrom er noe verkstedet som monterer bindingene bør fikse.
Fra testing av ATK Hy Free på Filefjell. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Fra testing av ATK Hy Free på Filefjell. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Henning Skjetne gønner på med Hy Free på Tyin-Filefjell. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
I gåmodus er det riktignok litt uvant å måtte holde ned spaken i frambindingen for å tråkke inn i den. Med høy utløserverdi krever dette en del kraft, og det kan være litt trøblete hvis du står i bratte omgivelser og skal ta på skiene. Du skal være temmelig sterk i klypa for å holde spaken nede med fingrene. Heldigvis gjelder ikke dette når bindingen er i kjøremodus – da er det bare å tråkke inn i den som en hvilken som helst slalåmbinding.
En veldig fin detalj med HY Free er at hele prosessen med å endre fra gå- til kjøremodus kan gjøres med støvlene, og med skiene liggende på snøen:
Kipp fram pinnene på frambindingen og tråkk ned bakbindingen, så er du i gang. Dette er ikke bare enkelt, men det er også ganske betryggende, siden det er nettopp her det omtalte pistolskudd-aktige smellet slår inn. Du vil ikke ha kalde fingre på feil plass når den bunnsolide bindingen smekker på plass.
Selv om man står høyt i gåmodus, oppleves det ikke som noe problem. Overraskende nok kanskje, for dette var vi spente på. Bindingen er så stiv og tight at vi opplevde minimalt med vridning selv om det er omtrent seks centimeter avstand mellom tærne inni støvelen og snøen under skiene.
Ellers er hælløfterne enkle å bruke, men det høyeste nivået føles – som vanlig – overflødig. I kjøremodus er Hy Free svært enkel i bruk og kjempelett å tråkke inn i. Merk at de litt skarpe metallkantene på både tå- og hælbindingen vil nok slite mer på støvlene dine enn mer folkelige toppturbindinger.
Under kjøring leverer Hy Free på øverste nivå. Både følelsen med og kraftoverføringen til underlaget er i toppklasse, og du skal være ekstremt nøye for å oppleve at kompromissløse og sammenlignbare nedoverbindinger som Look Pivot eller Salomon STH kjører mye bedre. Utløserfunksjonen er nok hakket mindre sofistikert på Hy Free enn på kompromissløse nedoverbindinger, men det var heldigvis ikke noe vi fikk merke under testingen. Merk at du må ha både støvler og ski av tung og kraftig type for å dra nytte av Hy Frees enorme kjøreegenskaper.
Hvem er Hy Free 13 for?
Hy Free er svindyr og spesialisert. Vår test ble utført på senvinteren i fjor av Sondre Lindkjølen, Leif Øyvind Solemsli, Henning Skjetne, Erlend Wassdahl Meirik og undertegnede. Bare en av oss hadde et klart svar på spørsmålet over:
Du skal ha voldsomme kjøreambisjoner på toppturene for å trenge Hy Free. Eller du skal ha med deg ett par ski på kombinert skiheis- og topptur-reise - fortsatt med store ambisjoner for aggressiv frikjøring.
Dermed må du ikke være i det minste tvil om at nedkjøringen er det eneste som teller, og du må akseptere en tung rigg i motbakkene, siden fornuftig bruk av Hy Free krever solide og tunge ski og støvler.
Men er du nettopp denne skikjøreren – altså en som ikke får gjort den kjøringen hen vil med vanlige toppturutstyr samtidig som hen har ti tusenlapper å bla opp, da finnes det ikke bedre binding enn ATK Hy Free.
Det finnes nesten like mange forskjellige systemer for utløsing som det fins techbindinger, derfor må du sette deg inn i utløsingsfunksjonen til bindingen - før du legger ut på tur.