Dynait satte standarden for kjøreorienterte toppturstøvler med superstive og superdyre Vulcan og den litt snillere Mercury. Derfor overrasket det mange da den skiturspesialisten forkastet alle de tekniske løsningene på disse populære støvlene og lanserte Khion foran denne sesongen.
Dynafit sier selv de ville begynne helt på nytt for å følge fotens anatomi bedre. Skallet består av tre deler. Underskallet går høyt opp foran. Overskallet med de to spennene har rotasjonspunkt ved ankelkulene og kan beveges langt både foran og bakover. Det låses med en spenne som er festet på en kile som er hengslet over hælen, den tredje delen av skallet. Materialet er siste generasjon Pebax, forsterket med magnesium i deler av overskallet.
Overskall og underskall festes i hverandre på flere punkter, og en pute ute på sida skal sørge for at overskallet hindres i å brekke framover. De to spennene nede på foten åpnes motsatt vei av det som er vanlige, noe som skal gi en smalere pro l og fange mindre snø. Støvelen er også utstyrt med stramme-stropp øverst på leggen.
(Testen fortsetter under bildet)
BEST OPPOVER: Dynafit Khion kommer til sin rett oppover. Foto: Erlend Sande
Kjøkkenvekta viser at Dynafit har klart å nå målet om lav vekt. Det skyldes delvis den superlette innerstøvelen, men også detaljer som spenner av magnesium.
I gåmodus er det tydelig at Dynfifit har jobbet hardt med å få Khion til å være ledende i sin klasse. Det er svært god bevegelighet både framover og bakover. Gåutslaget er oppgitt til 90 grader og oppleves ubegrenset. Overgangen fra rendyrkede lettvektsstøvler som Dynafit TLT6 føles ikke enorm. Etter varmetilpasning av innerstøvelen føles den forholdsvis smale passformen behagelig.
Om Dynafit Khion
-
PRIS: 6399 kroner
-
VEKT: 1422 gram (Dyna t Custom Light innerstøvel på 162 gram)
-
STØRRELSE: Størrelse 26-31,5 (damemodell i str. 24-26,5)
-
TESTET: 26,5
-
LESTBREDDE: Ikke oppgitt
-
FLEKS: Ikke oppgitt
Fri Flyt testet modellen Khion, som er den rimeligste, med en ny innerstøvel uten snøring. Da støvelen ble lansert, hadde toppmodellen Boa-stramming (innvendige vaiere styrt av et hjul), mens den rimeligere utgaven hadde snøring. Begge løsningene førte til at Khion var tungvint å få av og på. Med den nye utgaven er ikke dette noe problem, i alle fall så lenge du passer på at ikke spennene hekter, seg fast.
I kjøremodus er den både stiv og presis. Hælgrepet er bra. Vi måtte flytte de øverste spennene for å få den til å sitte i leggen. Støtten er ikke helt på høyde med Salomon. Den treffer leggen litt lavere og du har mindre polstring.
En kraftigere innerstøvel kunne gjort kjøreegenskapene enda råere. Det fikk vi bekreftet da vi satte inn den hundre gram tyngre innerstøvelen fra Salomon. Dynafit tilbyr også en dyrere og stivere modell med karbonforsterkning i overskallet.
Grunnet diverse jus, bytter Khion navn til Beast neste sesong. Uansett benevnelse har Dynafit vist at en svært god kjørestøvel kan komme med lav vekt og god gåfunksjon.